Powr鏒 do

-> strona g堯wna

Relacja z Przegl鉅u Filmu S這wackiego

dodany: 07.12.2005 | autor: Anna Pyzio貫k


W dniach 18-24 listopada br. w katowickim kinie wiatowid odby si Przegl鉅 Filmu S這wackiego M這de kino s這wackie. Na uroczystym otwarciu imprezy nie zabrak這 przedstawicieli warszawskiego Instytutu S這wackiego, Slovensk嶭o Filmov嶭o 猧tavu, Konsula Honorowego Republiki S這wackiej w Katowicach, wyk豉dowc闚 Instytutu Filologii S這wia雟kiej Uniwersytetu l零kiego os鏏 zwi頊anych z organizacj ca貫go przedsi瞝zi璚ia. Nie zabrak這 oczywicie i widz闚, kt鏎zy szczeg鏊nie licznie przybyli do kina w豉nie w dniu otwarcia Przegl鉅u. W tym dniu na wszystkich przyby造ch goci czeka pocz瘰tunek: koreczki serowe, bia貫 i czerwone wino, sok pomara鎍zowy. Mi豉, kameralna atmosfera Przegl鉅u zach璚a豉 do rozm闚 na temat kina i kultury S這wacji. Nietrudno by這 r闚nie us造sze j瞛yk s這wacki, a to ze wzgl璠u na obecnych na Przegl鉅zie S這wak闚 i s這wacyst闚. Te kilka dni by這 prawdziw uczt dla mi這nik闚 kina naszych po逝dniowych s零iad闚. Opr鏂z mo磧iwoci obejrzenia ciekawych film闚, widzowie mieli okazj do por闚nania stanu rodzimej kinematografii z tym, co robi nasi s零iedzi.

W pierwszy dzie imprezy obejrze moglimy film Krut radosti, b璠鉍y d逝gometra穎wym debiutem Juraja Nvoty. Fabu豉 filmu osadzona jest w latach 30-tych XX wieku, tu przed wojn. Historia skomplikowanych relacji m這dej dziewczyny z jej ambitnym ojcem, z kt鏎ym spotyka si b璠鉍 ju prawie doros豉, rozgrywa si w naturalnej, bardzo malowniczej scenerii wsi. Pod fasad uporz鉅kowanego i spokojnego 篡cia skrywaj si nami皻noci, pasje, emocje, nienawi, a tak瞠 pr鏏y poszukiwania w豉snej to窺amoci i miejsca w wiecie.

Drugiego dnia w katowickim kinie wywietlany film Hana a jej bratia, w re篡serii Vladim甏a Ad嫳ka pogodna, liryczna opowie o winiu wolnoci, rozgrywaj鉍a si w rodowisku miejskim. Fabu豉 rozwija si dwutorowo jedn lini tworz wydarzenia, maj鉍e miejsce w kabarecie, drug to, co dzieje si w rodzinie g堯wnego bohatera Martina. Bohaterowie kabaretu 篡j w pozornie ca趾owicie odmiennym wiecie w por闚naniu ze wiatem zwariowanej rodziny Martina. Rodzic闚, ciotki, wuj闚 i kuzyn闚 Martina postrzegamy jego oczami, podobnie jak innych ludzi, kt鏎ych spotyka on codziennie w swoim 篡ciu. Ka盥y bohater tej historii ma swoje problemy i rozwi頊uje je na sw鎩 spos鏏. Martin, osaczony sieci skomplikowanych zwi頊k闚, poszukuje kogo, kto go zrozumie.

Trzeciego dnia widzowie zobaczy mogli film Evy Boruovi鋌vej Vad nevad. Akcja filmu toczy si w Bratys豉wie i jej okolicach podczas jednego weekendu. Prezenter radiowy Galager, siedz鉍 przed mikrofonem alternatywnej stacji radiowej, zapowiada trudn noc i jeszcze trudniejszy weekend. Okazuje si, 瞠 mia racj. Pao, konfliktowy wokalista, w豉nie zosta wyrzucony z zespo逝. Jasm璯a, zm璚zona kilkugodzinn prac kelnerki w jednej z kafejek, za chwil ma obron pracy dyplomowej. Ze spotkania tej dw鎩ki bohater闚 nie mo瞠 wynikn寞 nic dobrego. Stopniowo na scenie pojawia si coraz wi璚ej postaci, a sytuacja coraz bardziej si komplikuje. Nie jest 豉two przetrwa do poniedzia趾u, odk鉅 (jak stwierdza jeden z bohater闚) S這wacja upodobni豉 si do W這ch; tym trudniej, 瞠 S這wak闚 jest niewielu i wszyscy tu si znaj.

21 listopada, w poniedzia趾owy wiecz鏎 zobaczy mo積a by這 猲ek do Bud璯a, kt鏎ego re篡serem jest Miloslav Luther. Film przedstawia pasje, pora磬i i rozczarowania tych, kt鏎zy dowiadczyli dramat闚 篡cia w Pradze, na S這wacji, w Budapeszcie i w Wiedniu w czasie wielkich przemian politycznych i spo貫czno-ekonomicznych po I wojnie wiatowej i rozpadzie Monarchii Austro-W璕ierskiej. W opowie o mi這ci Jany i Tomasza, Czeszki i S這waka, autorzy wpisuj g喚bsze znaczenia, ods豉niaj鉍e dodatnie i ujemne strony wsp馧istnienia obydwu narod闚. Tw鏎cy filmu, przedstawiaj鉍 z perspektywy czasu homogeniczny obraz 闚czesnej doby, wychwytuj wewn皻rzn pulsacj przemian i witalno Europy rodkowej w tamtym okresie. Obok filmu d逝gometra穎wego nakr璚ono r闚nie pi璚ioodcinkowy serial telewizyjny pod tym samym tytu貫m.

Wtorkowy wiecz鏎 urozmaici moglimy sobie wybieraj鉍 si na film O dve slabiky dozadu. Ogl鉅aj鉍 film Katar璯y ulajovej ledzi moglimy losy pi瘯nej studentki Akademii Sztuk Pi瘯nych, Zuzany. G堯wna bohaterka filmu jest niezale積a, jej rodzice nie troszcz si o ni, a ona czasami odwiedza swoj ekscentryczn babk, kt鏎 bardzo lubi. Jak wszyscy m這dzi ludzie, Zuzana wie, czego chce, cho niekiedy traci punkt zaczepienia: kiedy powinna by na uczelni jest w pracy, a b璠鉍 na uczelni zasypia. Zafascynowana przystojnym m篹czyzn pakuje si i wyje盥瘸 do Pary瘸, 瞠by z nim by... Ale mi這 szybko si ko鎍zy i Zuzana znowu dryfuje pomi璠zy szko章 a prac. Gra w reklamach, pracuje w dubbingu. Nie ma problem闚 z pieni璠zmi, jej problem stanowi relacje z innymi ludmi. Poszukuj鉍 w豉ciwego m篹czyzny, nie zdaje sobie sprawy, 瞠 w rzeczywistoci jest na drodze do odnalezienia samej siebie.

W przedostatni dzie Przegl鉅u mo積a by這 si zapozna z bardzo m這dym kinem s這wackim, roda bowiem zarezerwowana by豉 dla student闚 s這wackich szk馧 filmowych oraz ich kr鏒kich form filmowych. Zobaczy mo積a by這 takie etiudy jak L嫳ko ma, Hra, U Vinca, Z Ulice, Noc v hoteli, Super Super Man, Tane鋝璭 i Super-man. Listy dialogowe dw鏂h z tych etiud t逝maczyli studenci naszego wydzia逝.

Na zamkni璚ie Przegl鉅u organizatorzy wybrali film Michaeli Pavl嫢ovej Nevern hry. Obraz przedstawia histori Ewy, pianistki, kt鏎a wyje盥瘸 za swoim m篹em Petrem, muzykiem i kompozytorem, do ma貫j wsi na pograniczu s這wacko-w璕ierskim. Peter mo瞠 tu w spokoju komponowa, ale dla Ewy miejsce to oznacza niemo積o samorealizacji zawodowej. Czuje si oderwana od swojej rodziny i przyjaci馧 w Pradze. Ich samotno we dwoje zostaje przerwana przez przyjazd Andreja wraz z dwiema kobietami, kt鏎zy zamieszkuj w domku letniskowym. Niewierne gry to historia o mi這ci, niewiernoci, ludzkich niepowodzeniach i poszukiwaniu to窺amoci. Wspania貫 zdj璚ia Martina trby nasycaj zwyk貫 momenty jedynymi w swoim rodzaju uczuciami wzruszenia. Wszystkie filmy prezentowane w ramach przegl鉅u s niew靖pliwie filmami wartymi tego, by je zobaczy, co polecam r闚nie tym, kt鏎zy z r騜nych przyczyn nie mieli okazji zobaczy ich w czasie trwania imprezy. S這wackie kino nie ma mo瞠 zbyt wiele wsp鏊nego z agresywnymi, przekoloryzowanymi, pe軟ymi silikonu i plastiku superprodukcjami rodem z Hollywood, filmami przyci鉚aj鉍ym do kin rzesz widz闚... Filmy s這wackie cechuje specyficzna poetyka, co, co trudno uchwyci. W豉nie dlatego warto je zna, warto bywa na takich przegl鉅ach. Wszyscy mamy nadziej, 瞠 dzi瘯i dalszej wsp馧pracy organizator闚 tej wyj靖kowej imprezy kulturalnej, okazji ku temu, by je obejrze b璠zie coraz wi璚ej.