Powr鏒 do

-> strona g堯wna

W kinie w Cieszynie, czyli VII przegl鉅 filmowy Kino na granicy

dodany: 03.05.2005 | autor: Karolina Mierzwa


W豉nie zako鎍zy si, odbywaj鉍y si ju po raz 7., przegl鉅 filmowy Kino na granicy. W dniach 20-24.04.2005 mi這nicy czeskiego i s這wackiego kina spotkali si, jak tradycja nakazuje, w miecie podzielonym rzek na dwie czci i kraje dwa. Chodzi oczywicie o Cieszyn i Czeski Cieszyn. O specyfice dziel鉍ej (czy te raczej 章cz鉍ej) te dwa miasta nie b璠 si zbytnio rozpisywa kto by ten wie, a kto koniecznie chce poczyta to odsy豉m do podobnego podsumowania, tyle 瞠 po zesz這rocznym przegl鉅zie, kt鏎e znale mo積a tutaj.

A czym tegoroczny festiwal zapisze si w kronikach? Przede wszystkim tym, co w nim najwa積iejsze po raz kolejny przybli篡 nam nie tylko filmy, ale r闚nie muzyk, elementy tradycji, og鏊nie ujmuj鉍 kultur kraj闚, kt鏎e cho geograficznie po這穎ne s tak blisko to jednak cz瘰to nie wiemy o nich nic lub prawie nic. Klamr spajaj鉍 ca章 imprez by豉 retrospektywa tw鏎czoci dw鏂h re篡ser闚 wywodz鉍ych si z miast-gospodarzy: jednego z najbardziej zas逝穎nych re篡ser闚 w dziejach czeskiej kinematografii Frantika Vl摜ila i Mariusza Grzegorzka, wraz z wizyt tego ostatniego. Organizatorzy umo磧iwili nam do gruntowne zapoznanie si z dzie豉mi wymienionych pan闚, dzie豉mi nie tylko filmowymi, ale tak瞠, jak w przypadku Grzegorzka, wystaw jego prac oraz pokazem teledysk闚 (m.in. do piosenek grupy Maanam). Opr鏂z tego, widz mia oczywicie mo磧iwo obejrzenia wielu, wielu film闚. Zar闚no starszych, jak i nowych, b鉅 bardzo nowych 3 pozycje z roku 2003, 7 z 2004 i 5 (!) z 2005. To na pewno robi wra瞠nie. Mo積a by這 zobaczy nowe obrazy takich mistrz闚 kamery jak: J. H鷫bejk, J. Svĕr嫜, M. ul璭 czy uwielbiany przez widz闚 P. Zelenka. Warto zwr鏂i uwag tak瞠 na gocinny akcent w璕ierski na festiwalu. Sk鉅in鉅 nie po raz pierwszy moglimy obejrze produkcj Madziar闚 (zesz這roczna projekcja filmu Hukkle czyli kyt, czyli Czkawka) i warto chyba utrzyma t tradycj w przysz造ch edycjach. W roku bie蕨cym obejrzelimy, wywietlany w ramach przegl鉅u filmowego Projekt 100, nakr璚ony w 2003 roku przez N. Antala obraz Kontroll (Revizo鷡 Kontrolerzy). Szkoda tylko, 瞠 z powodu przesuni璚ia godziny projekcji (oddaj鉍 zado organizatorom nale篡 jednak wspomnie, 瞠 dzi瘯i temu wywietlono jeszcze dodatkowy film produkcji czesko-s這wacko-macedo雟kiej Wielka woda Velk voda Golemata voda) mog豉 go obejrze zar闚no garstka os鏏, kt鏎e nie musia造 pieszy si na ostatni PKS do Katowic (mo積a by這 chyba przewidzie taki scenariusz wczeniej skoro l零cy studenci stanowili przynajmniej 50% widowni, a ju na pewno przynajmniej 90% widz闚 przyjezdnych). Ponadto swoisty niesmak pozostawi po sobie r闚nie fakt, 瞠 napisy do tego filmu wywietlono tylko w wersji czeskiej (mam na myli kino Central, nie wiem natomiast jak sytuacja wygl鉅a豉 po polskiej stronie, gdy film wywietlany by symultanicznie w obu kinach). Jest to poniek鉅 zrozumia貫, co okaza這 si w trakcie projekcji, gdy by豉 to normalna wersja dystrybucyjna tamy, a wi璚 ka盥e kino mia這 ju swoje t逝maczenie bezporednio na ekranie, niemniej jednak nast瘼nym razem kto m鏬豚y zada sobie trud dodatkowego uzupe軟ienia brakuj鉍ej wersji (tym bardziej, 瞠 wystarczy這 aby oba kina si dogada造 i wzajemnie wymieni造 napisami), a przynajmniej uczciwie o tym uprzedzi (nie wspominaj鉍 po prostu o m闚ieniu prawdy jeszcze 5 minut przed seansem zostalimy zapewnieni przez jedn z pracownic czeskiego kina, o tym, 瞠 polskie napisy pojawi si na pewno). A problem polskiego t逝maczenia to problem zasadniczy opr鏂z nas, student闚 bohemistyki czy s這wacystyki, by這 r闚nie wiele os鏏 towarzysz鉍ych, one jedynie mog造 domyla si o czym jest ogl鉅any przez nie film, bo o zrozumieniu czegokolwiek z dialog闚 w璕ierskich ju nie wspomn.

Jak wiadomo Cieszyn przyci鉚a nie tylko filmem. Tradycyjnie ju w ramach festiwalu moglimy uczestniczy w kilku koncertach i innych imprezach muzycznych. Ju w pierwszym dniu organizatorzy zafundowali nam nie lada gratk, czyli koncert Mari嫕a Vargi, autora m.in. pierwszego s這wackiego musicalu rockowego. Pozosta貫 dni tak瞠 nie rozczarowa造 pod wzgl璠em muzycznym. Mo積a by這 wybra si na koncert znanej nie tylko w Czechach i na S這wacji kapeli Zlod骹i u albo istniej鉍ego od 1981 roku zespo逝 instrument闚 dawnych Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego Ars Nova, kt鏎y specjalizuje si w muzyce europejskiej z XIII-XVI w. Wielkim wydarzeniem by tak瞠 wyst瘼 legendarnej ju grupy DG 307 (ta nazwa to, wed逝g obowi頊uj鉍ej kiedy klasyfikacji jednostek chorobowych, przejciowe zaburzenia psychiczne). Za這穎ny w 1973 roku przez cz這nk闚, jeszcze bardziej legendarnego, projektu The Plastic People Of The Universe uchodzi za najmroczniejszy zesp馧 w dziejach czeskiej muzyki. Ich koncerty to jedyne w swoim rodzaju spektakle z niesamowitym klimatem. Dla tych, kt鏎ym jeszcze by這 ma這 przygotowano imprezy klubowe oraz, znane nam ju z zesz貫go roku, Prask嫕 Rosti Pet鷡ka specyficzn, jedyn w swoim rodzaju dyskotek.

Trudno opisywa wydarzenia muzyczne, trzeba w nich uczestniczy, by zrozumie magi dwi瘯闚. Tak samo trudno opisywa przegl鉅 filmowy jako ca這. Wszystko, co warte napisania i sama jego specyfika zosta造 opisane ju w roku ubieg造m, wi璚 po co si powtarza (st鉅 te ten odnonik na pocz靖ku tego podsumowania). Obiektywnie niewiele si zmieni這 festiwal jest, ma si dobrze, ci鉚le wietnie gra swoj rol, a mianowicie przybli瘸 nam kultur naszych s零iad闚, o kt鏎ej ci鉚le tak ma這 wiemy (najlepszym dowodem tego, jest chyba to, 瞠 statystyczny Polak ci鉚le ma jeszcze problemy z rozr騜nieniem S這wacji od S這wenii), daje kilka dni wytchnienia i mo磧iwo naogl鉅ania si film闚 za wszystkie czasy. Subiektywnie z roku na rok wygl鉅a to coraz gorzej. Cieszyn (oczywicie mam tu na myli imprez, a nie miasto) traci sw鎩 klimat. Jest to spowodowane zapewne wieloma czynnikami. Przede wszystkim daje si zauwa篡 wyrany spadek zainteresowania uczestnik闚, szczeg鏊nie mam tu na myli nasz, studenck bra. Zapewne jednym z powod闚 jest zwyczajny brak finans闚, w ko鎍u przez te kilka dni co trzeba je, gdzie spa, a staje si to wszystko niestety coraz dro窺ze. Natomiast ci studenci, kt鏎zy ju przyjechali rozpierzchli si dziwnie po ca造m miecie. To chyba tak瞠 wynika這 ze wzgl璠闚 finansowych w ko鎍u lepiej spa za darmo u ciotki/babci/stryjka/ wnuczka s零iadki (tudzie inne konfiguracje) ni p豉ci za w靖pliw przyjemno okupowania 2 m² pod這gi. W minionych latach mia這 to sens, o tyle, 瞠 w jednym akademiku spotyka這 si student闚 z pi璚iu r騜nych uniwersytet闚, a co za tym sz這, zawsze by to dobry punkt wyjcia do zrobienia imprezy zapoznawczej/poprawkowej/po瞠gnalnej (a w豉ciwie ich wszystkich, cho niekoniecznie w tej kolejnoci), wbrew pozorom by這 to dla wi瘯szoci z nas r闚nie wa積e jak obejrzenie, dajmy na to, pi靖ego z rz璠u filmu pana Vl摜ila. Niesprzyjaj鉍a w tym roku okaza豉 si tak瞠 aura. To tak瞠 mog這 wp造n寞 negatywnie na humory uczestnik闚 od rana do wieczora szaro-buro i do tego jeszcze zimno, zdecydowanie trudniej si w takich okolicznociach funkcjonuje. Zreszt festiwal ten ma swoistego pecha do pogody, w tym roku, z racji okrutnych ch這d闚, trzeba by這 zrezygnowa z plenerowej projekcji teledysk闚 Grzegorzka i przenie j w mury teatru im. Mickiewicza (ta lokalizacja to tak瞠 nowo, w poprzednich latach mielimy do dyspozycji tylko kina: Piast i Central), a jeli mnie pami耩 nie myli to podobna sytuacja mia豉 miejsce w roku 2003, gdy trzeba by這 tak瞠 zrezygnowa z plenerowego pokazu musicalu Rebelov.

D逝go by jeszcze mo積a rozwodzi si nad tym festiwalem, wymienia plusy i minusy. Do plus闚 z ca章 pewnoci mo積a zaliczy przygotowanie zapi皻e (prawie) na ostatni guzik, zaproszenie ciekawych goci (re篡serzy, aktorzy) czy, wspomniana ju wczeniej, rola edukacyjna tego festiwalu. Minusy to z kolei ci鉚le zbyt napi皻y program, nie pozwalaj鉍y w豉ciwie dobrze si wyspa lub cho熲y naje, czy post瘼uj鉍a nijako tej imprezy. Warto si jednak cieszy, 瞠 mamy mo磧iwo uczestniczenia w tym przedsi瞝zi璚iu i 瞠 jest garstka pasjonat闚, kt鏎zy powi璚aj sw鎩 cenny czas na przygotowania, bymy mogli cho na kilka dni przenie si w troch inny wiat. Ja, ze swej strony, specjalne wyrazy uznania kieruj w stron p. Jolanty Dygo dobrej duszy festiwalu. Mam nadziej, 瞠 wbrew temu, co powiedzia豉 pani w niedziel, nie zabraknie pani energii do zorganizowania nast瘼nego spotkania za rok.