Ludzie STAMT¥D
dodany: 13.12.2004 | autor: Tomasz Illg
Dnia 7 grudnia br. w naszym Instytucie odby³o siê kolejne spotkanie z cyklu o roboczym (fikcyjnym) tytule Ludzie STAMT¥D. Tym razem mieliœmy zaszczyt goœciæ Juricê Pavièicia (Split, 1965) - pisarza, publicystê, cz³onka legendarnego FAK-a (Festival Alternativne Književnosti), a tak¿e - krytyka filmowego (nie myliæ z Pavao Pavlièiciem, równie¿ pisarzem), autora scenariusza do obsypanego miêdzynarodowymi nagrodami (m.in. na festiwalach w Berlinie, Karlovych Varach, Jerozolimie, Vlissingen, Rzymie) filmu Svjedoci (re¿. V. Brešan, 2003). I w³aœnie historii chorwackiej kinematografii ów wyk³ad dotyczy³. Pocz¹wszy od kina niemego lat 20 i 30-tych zesz³ego stulecia, poprzez filmy instrukta¿owe z nieco póŸniejszego okresu (m.in. o tym, ¿e nale¿y myæ rêce przed jedzeniem...), barwn¹ twórczoœæ socrealistyczn¹ (s³awi¹c¹ wodza Tito i bohaterskich partyzantów), kino tzw. czarnej fali (inspiruj¹ce siê m.in. takimi filmami jak Kana³ czy Popió³ i diament A. Wajdy), szko³ê prask¹ (termin ten oznacza³ jugos³owiañskich studentów praskiej szko³y filmowej FAMU), a skoñczywszy na przegl¹dzie najnowszych i - zdaniem prowadz¹cego - najlepszych filmów chorwackich z ostatnich lat. Trzeba w tym miejscu oddaæ naszemu goœciowi w pe³ni zas³u¿one honory. Wyk³ad by³ profesjonalny, a przy tym nie nudny, wszystkie zawarte w nim informacje zosta³y podane w przystêpny sposób, a ponadto spotkanie zosta³o zilustrowane kilkoma (dok³adnie trzema) fragmentami filmów: Mondo Bobo (re¿. G. Rušinoviæ, 1997), Divna splitska noæ (re¿. A. Ostojiæ, 2004) i Sretno dijete (re¿. I. Mirkoviæ, 2003). Na zakoñczenie, pozostaje mieæ nadziejê, ¿e takich wyk³adów i spotkañ z kultur¹ Chorwacji jak tej jesieni, bêdzie coraz wiêcej. Wszak ta ostatnia nie koñczy siê na Miroslavie Krležy i Dubravce Ugrešiæ.
|