Powr鏒 do

-> strona g堯wna

Jak nas b璠 uczy czeskiego?

dodany: 11.10.2004 | autor: Agata Tarnawska, Joanna Grzeszek


Relacja z I Mi璠zynarodowej Konferencji etina (pro cizince) a EU. 15-16.09.2004, FF Univerzita Palack嶭o, Olomouc.

W dniach 15-16.09.br. zosta豉 zorganizowana przez dr Mari H墂kov konferencja powi璚ona zagadnieniom glottodydaktyki oraz projektowi tzw. poziomu A1, opracowanemu przez Uniwersytet Palackiego (UP). Uczestnikami konferencji byli g堯wnie nauczyciele akademiccy i nauczyciele szk馧 j瞛ykowych. Konferencja zgromadzi豉 przedstawicieli z prawie wszystkich czeskich uniwersytet闚, a tak瞠 goci z Niemiec, Austrii oraz Polski.

Jednym z wa積iejszych problem闚 by造 zagadnienia dotycz鉍e, zar闚no nauczania cudzoziemc闚 j瞛yka czeskiego, jak r闚nie specjalistycznego kszta販enia nauczycieli w tym zakresie. Swoje wyst雷ienie dr Marie H墂kova zatytu這wa豉: Je 鋀tina pro cizince obor?, co oczywicie by這 pytaniem wy章cznie retorycznym. Jednak瞠 pod pretekstem udzielenia na nie odpowiedzi, prelegentka przedstawi豉 sp鎩ny program kszta販enia kadr, opracowywania materia堯w dydaktycznych dla nauczycieli i uczni闚 oraz prowadzenia zaj耩. Istotnym elementem tego programu jest cis豉 wsp馧praca pomi璠zy zespo貫m naukowc闚 UP a Asociace u鋱tel 鋀tiny jako ciz璫o jazyka, czyli mi璠zynarodow organizacj skupiaj鉍 nauczycieli j瞛yka czeskiego na ca造m wiecie. Zgromadzony dzi瘯i niej materia badawczy jest wykorzystywany przy opracowywaniu egzamin闚 j瞛ykowych, dostosowanych do norm UE, czyli poziomu A1 (Breakthrough) w j瞛yku czeskim.

Szczeg馧owo temat poziomu A1 przedstawi豉 mgr Kate鷡na Vlas嫜ov . Ma to by egzamin obejmuj鉍y podstawowy zakres znajomoci j瞛yka i s這wnictwo wykorzystywane w codziennych sytuacjach. Mniejszy nacisk ma by k豉dziony na znajomo gramatyki i poprawno pos逝giwania si spisovnou 鋀tinou, a wi瘯sz uwag zwraca si na praktyczne umiej皻noci. Oczywicie, w za這瞠niu poziom A1 to tylko pierwszy stopie sprawdzaj鉍y znajomo j瞛yka czeskiego przez obcokrajowc闚. Do uzyskania tego certyfikatu b璠 zobligowani ubiegaj鉍y si o azyl lub pozwolenie na prac w Czechach.

Kolejnym omawianym zagadnieniem by這 nauczanie emigrant闚, a zw豉szcza dzieci pochodz鉍ych z kraj闚 azjatyckich, kt鏎e trafiaj do zwyk造ch czeskich szk馧 bez znajomoci, nie tylko j瞛yka czeskiego, ale r闚nie jakiegokolwiek j瞛yka, umo磧iwiaj鉍ego komunikacj z nimi. Badania te prowadzone by造 przez Uniwersytet w Usti n/ζb, a w ciekawy i 篡wy spos鏏 zreferowa豉 je dr Jarom甏a indel暟ov.

Mi造m polonicum by這 wyst雷ienie prof. Marii Sobotkovej z katedry polonistyki UP, kt鏎a przedstawi豉 dowiadczenia stowarzyszenia Bristol, skupiaj鉍ego polskich i zagranicznych polonist闚, oraz zwr鏂i豉 uwag na mo磧iwoci wsp馧pracy pomi璠zy tego typu organizacjami. Podkreli豉 r闚nie sukcesy polskich dydaktyk闚 oraz j瞛ykoznawc闚 w kwestii dba這ci o czysto i poprawno naszego j瞛yka potocznego, co dla Czech闚 pozostaje niedocig造m wzorem. oczywicie mo瞠my si z tym nie zgodzi, ale jak瞠 mi這 us造sze to na konferencji zagranicznej i to z ust autorytetu.

Jeli chodzi o nowe trendy dotycz鉍e podr璚znik闚 dla obcokrajowc闚, wi瘯sz ni dotychczas wag ma si przywi頊ywa si do 獞icze wymowy, czyli artykulacji specyficznych czeskich fonem闚 i w豉ciwego akcentowania s堯w oraz ca造ch wypowiedzi. Do tej pory 獞iczenia te 章czy造 si tylko z pocz靖kow faz nauczania j瞛yka, teraz jednak zwr鏂ono uwag na ich niezb璠no w ca造m procesie dydaktycznym, r闚nie na poziomach zaawansowanych. Omawiano tak瞠 uatrakcyjnienie i uaktualnienie czytankowych zagadnie i w豉nie pod tym k靖em bardzo pozytywnie oceniono nowy podr璚znik dr L獮y Holej pt. New Czech step by step.

Cennymi informacjami, kt鏎e mogli uzyska obecni na konferencji obcokrajowcy by造 szczeg馧y dotycz鉍e korzystania z elektronicznego Korpusu j瞛ykowego, co mo瞠 by nieocenion pomoc leksykaln, gdy jest to stale aktualizowany s這wnik zawieraj鉍y wszystkie obecnie u篡wane w j瞛yku czeskim s這wa, a pos逝giwa si nim (w wersji podstawowej) mo瞠 ka盥y, kto ma dost瘼 do Internetu. Ogniwem 章cz鉍ym te wszystkie nowatorskie pr鉅y i odkrycia z dziedziny dydaktyki i j瞛ykoznawstwa z tradycj europejskiego i czeskiego nauczania by referat doc.dr. Karela H墂ka: Komensk jako eurofilolog, w kt鏎ym przypomniana zosta豉 znana triada: panglotia - poliglotia - monoglotia oraz maksyma uczy bawi鉍.

A wi璚 nihil novi sub Sole? Czy te szukaj鉍 nowych dr鏬, korzystajmy z drogowskaz闚?