Powr鏒 do

-> strona g堯wna

Noc w Monastyrze

dodany: 15.10.2006 | autor: Weronika Migas

Jest 18.02.2006, godzina sz鏀ta rano, czas wstawa. Dzisiaj odwiedzimy Monastyr Ri連ki. Znajduje si on 120 kilometr闚 na po逝dnie od Sofii. Szybki prysznic, plecak na plecy, ciep豉 kurtka, szalik, r瘯awiczki, w ko鎍u jest rodek zimy. Miasteczko studenckie w Sofii pi s這dkim snem, jest sobota, dzie wolny od zaj耩. Wsiadamy do marszrutki (bu貪arski busik), kt鏎a ma nas zawie na dworzec kolejowy. Na dworcu kupujemy bilety do Dupnicy, ciep章 banic ze szpinakiem (obowi頊kowo!) i udajemy si na peron. Podr騜 trwa ok. trzech godzin. Pe軟e entuzjazmu docieramy do pierwszego punktu naszej wycieczki. Z Dupnicy musimy dotrze do wsi Ri豉, co zajmuje nam kolejne 1,5 godziny, tym razem jedziemy autobusem. Autobus z tego miasteczka wyje盥瘸 o godzinie 10:00. W Rile sp璠zamy bardzo mi這 ponad dwie godzinki, w mi璠zyczasie szukamy noclegu. Sympatyczna pani w sklepie informuje nas, 瞠 obok hotelu s kwatery prywatne. Pytamy o ceny, zar闚no na kwaterze jak i w hotelu (w hotelu najta雟zy nocleg kosztuje 40 lewa, na kwaterze 15 lewa). Autobusy do monastyru je盥蕨 niestety rzadko. Mamy jecha tym o 14:00, a powrotny z Ri造 do Dupnicy jest o 17:00. To oznacza, 瞠 w monastyrze b璠ziemy nieca章 godzin. Nie jestemy z tego zadowolone, bo chcia造my tam sp璠zi wi璚ej czasu. Zrobi這 si gor鉍o, w Polsce jest ok. minus dziesi璚iu, u nas chyba z dwadziecia stopni. Zwiedzamy wie w kr鏒kich r瘯awkach i podwini皻ych spodniach. Przed nami roztaczaj si pi瘯ne widoki na g鏎y Ri豉. Wsiadamy do autobusu, nie jestemy jedynymi cudzoziemkami, s造szymy j瞛yk francuski, w這ski i angielski, jest tak瞠 go z Azji. Kolejne czterdzieci pi耩 minut w autobusie. Wok馧 g鏎y, lasy, nieg i s這鎍e. Dotar造my do celu przed nami brama Monastyru Ri連kiego. Od razu po przyjedzie pytamy si o mo磧iwo noclegu, poniewa chcia造bymy w tym pi瘯nym miejscu sp璠zi troch wi璚ej czasu. Pytamy o cen, wi璚 mnich, kt鏎y zajmuje si pokojami gocinnymi m闚i nam, 瞠 jeli jestemy Bu貪arkami to nocleg kosztuje 10 lewa. Nie jestemy Bu貪arkami, ale mamy tymczasowe bu貪arskie dowody osobiste, wi璚 p豉cimy jak obywatele Republiki Bu貪arskiej. Dla turyst闚 z zagranicy, kt鏎zy nie maj takiego dokumentu jak my, koszt noclegu to 15-20 lewa. Decyzj podejmujemy bez wahania - zostajemy. W pokoju nie ma ciep貫j wody, ale jest czysto, s trzy 堯磬a, szafa, stolik, mamy przepi瘯ny widok z okna. Zostawiamy rzeczy i udajemy si na zwiedzanie.

Monastyr zosta za這穎ny w X w. Przez pustelnika Iwana z Ri造. Ogl鉅amy g堯wn cerkiew, pod wezwaniem wi皻ej Bogurodzicy. Jest ona ozdobiona pi瘯nymi freskami, w rodku panuje mi造 zaduch, zapach kadzide, wilgoci i palonych wiec. Jest tam r闚nie pi瘯ny ikonostas oraz gr鏏 cara Borysa III. Mo積a tak瞠 za jednego lewa kupi wod, maj鉍 w豉ciwoci uzdrawiaj鉍e. Wn皻rze zbudowane jest w stylu bu貪arskiego odrodzenia. Wewn皻rzny dziedziniec otaczaj tr鎩kondygnacyjne budynki z 逝kami pomalowanymi na czarno i bia這 oraz drewnianymi kru瞟ankami; mieszcz one cele mnich闚. Ponadto w kompleksie klasztornym znajduje si baszta Chrelina, jest to najstarsza cz klasztoru, jedyna, kt鏎a zachowa豉 si w zupe軟ie oryginalnej postaci. Dzisiejszy wygl鉅 klasztoru pochodzi z XIX w., poniewa na pocz靖ku tamtego stulecia monastyr zosta zniszczony przez po瘸r. Sam klasztor otoczony jest murami gruboci 2 metr闚 i wysokoci 24 metr闚., kt鏎e robi ogromne wra瞠nie. Ponadto monastyr w roku 1983 zosta wpisany na list wiatowego dziedzictwa UNESCO.

Po obejrzeniu wszystkiego udajemy si poza mury monastyru, kupujemy ciep貫 mekizi (co w rodzaju naszych fawork闚, mo積a je na s這no, b鉅 s這dko), nie jeden, nie dwa, tylko dziesi耩. Zjadamy je wraz z wycieczk, kt鏎a przyjecha豉 tu z Grecji. ζpiemy na 豉wce ostatnie promyki s這鎍a, turyst闚 w monastyrze jest coraz mniej, wszystko powoli si uspokaja. Udajemy si na wieczorny spacer, jest ju ciemno, a my mamy wra瞠nie, 瞠 w monastyrze ju nikogo nie ma. W istocie mieszka tutaj jedynie omiu mnich闚. Zrobi這 si ju zupe軟ie ciemno i zimno. Jedyne dwi瘯i, dobiegaj鉍e do naszych uszu to miauczenie kot闚 i co jaki czas skrzypienie drzwi. Idziemy spa.

Nast瘼nego ranka jemy niadanie, oczywicie jest to kanapka z ljutenic. Pakujemy si i wsiadamy do autobusu, kt鏎y jedzie bezporednio do Dupnicy, bo jak si okaza這 takie te je盥蕨. Potem jeszcze tylko poci鉚 i jestemy z powrotem w Sofii.