Powr鏒 do

-> strona g堯wna

iernohronsk kolejka lena

dodany: 18.01.2005 | autor: Leszek W這szczyk


Prawie w samym sercu S這wacji, na pograniczu Tatr Niskich i Rudaw S這wackich znajduje si iernohronsk kolejka lena. Kolejki lene by造 w przesz這ci na S這wacji czym zupe軟ie normalnym. W ostatnich latach uleg造 niemal zanikowi, jednak瞠 dzi瘯i trosce ich mi這nik闚 dzi odradzaj si, aby s逝篡 turystom jako pami靖ki minionej epoki. Kto powiedzia, 瞠 S這wacja to kraj, gdzie czas p造nie inaczej. B璠鉍 w tej okolicy warto przez chwil poczu atmosfer minionej epoki, podr騜uj鉍 drewnianym wagonikiem ci鉚ni皻ym przez dymi鉍y parow霩 wr鏚 pi瘯nych, zielonych i spokojnych okolic Rudaw S這wackich.

W pierwszej po這wie XX wieku na S這wacji funkcjonowa這 a 40 kolejek lenych. Od najkr鏒szych, kilkukilometrowych linii, a po rozleg貫 sieci, licz鉍e kilkadziesi靖 kilometr闚. Powojenny post瘼 techniczny i zastosowanie ci篹kiego sprz皻u lenego do wyr瑿u oraz ci篹ar闚ek do transportu drewna spowodowa造 szybk likwidacj kolei lenych. Najd逝瞠j pracuj鉍 i zarazem najd逝窺z kolejk len jest iernohronska Lesn elezni鋘a. Jej budow rozpocz皻o w 1908 r. a w 1949 roku osi鉚n窸a swoj najwi瘯sz d逝go, wynosz鉍 132 km. Pracowa這 na niej 13 parowoz闚, pniej r闚nie lokomotywy spalinowe. W dobie najwi瘯szego rozkwitu zatrudnia豉 115 pracownik闚 i przewozi豉 33 tys. m3 drewna rocznie. W skr鏂onej formie pracowa豉 do ko鎍a 1982 r., kiedy zapad豉 decyzja o jej likwidacji. Wraz z t decyzj zacz窸y nasila si g這sy sprzeciwu, proponuj鉍e zachowanie dla cel闚 turystycznych przynajmniej g堯wnej trasy, wiod鉍ej malownicz dolin Czarnego Hrona. 荑czesny w豉ciciel kolejki niech皻nie przystawa na takie propozycje i w szybkim tempie likwidowa kolejne odcinki. Na szczcie grupie mi這nik闚 kolei nie by oboj皻ny los ostatniej czynnej kolejki lenej. W ko鎍u ca章 spraw zaj窸y si nawet w豉dze pa雟twowe i dos這wnie w ostatniej chwili wstrzymano prace likwidacyjne. Zacz皻o ratowa to, co po kolejce pozosta這. Ogromny wysi貫k tych wszystkich ludzi zaowocowa sukcesem po prawie 10 latach od zamkni璚ia kolejki. W dniu 1. maja 1992 r. na wyremontowany odcinek pomi璠zy Hroncem i iernym Balogiem wyruszy造 pierwsze regularne poci鉚i turystyczne.

Kolejka sta豉 si najwi瘯sz atrakcj tego regionu i od samego pocz靖ku przyci鉚a mn鏀two turyst闚 z kraju i zagranicy. W 2002 r., po 20 latach nieobecnoci ponownie na jej szlaki powr鏂i造 poci鉚i z drewnem. W 2003 r. doko鎍zono tak瞠 odbudow dwukilometrowego odcinka szlaku Hronec - Chvatimech, czym umo磧iwiono bezposredni komunikacj z poci鉚ami normalnotorowymi. Ciekawostk odbudowanego odcinka jest skrzy穎wanie toru w零kiego z bocznic normalnotorow w Hroncu. Mo積a tam dowiadczy zderzenia epok, przesiadaj鉍 si z nowoczesnego autobusu szynowego, jakie kursuj na linii Bansk Bystrica - Brezno do starej kolejki lenej.

Kolejka kursuje codziennie od maja do wrzenia, w wakacje w wyd逝穎nej relacji do doliny Vydrovo, gdzie zosta wybudowany skansen leny i tereny rekreacyjne. Poci鉚i s prowadzone niekiedy zabytkowymi parowozami. Ciekawostk jest funkcjonuj鉍a do dzi drezyna samochodowa koda. ierny Balog jest miejscem wartym odwiedzenia, bo pomimo, 瞠 kolejka jest traktowana jako turystyczna, nadal mo積a poczu klimat typowy dla kolei lenych. Warto zatrzyma si tutaj na par dni, zamieszka w kt鏎ym z pensjonat闚, aby pospacerowa po pi瘯nych okolicach. Wieczorem mo積a spr鏏owa da regionalnych w restauracji dworcowej przy peronie kolejki. Sam dojazd lini ilina - Vrtky - Bansk Bystrica - Chvatimech b璠zie niezapomnianym prze篡ciem. Linia ta nale篡 bowiem do najpi瘯niejszych pod wzgl璠em krajobrazu linii kolejowych na S這wacji.


Bibliografia:
wiat Kolei 10/2004
www.chz.sk
www.isternet.sk/vydra/chz.htm