Dušan Hanák (sk)
dodany: 11.04.2005 | przygotowa³a: Ma³gorzata Bienioszek
Dušan Hanák to s³owacki re¿yser urodzony w 1938 roku. Dziwne by³y koleje jego funkcjonowania jako artysty w pañstwie komunistycznym. Przez d³ugi czas mia³ on problemy z dystrybuowaniem swoich filmów. Mia³ równie¿ zakaz sprzedawania ich za granicê. A jednak, w niezrozumia³y dla wiêkszoœci sposób, zosta³ uhonorowany na kilka miesiêcy przed upadkiem komunizmu w 1989 roku tytu³em Zas³u¿onego Artysty. Dziwne?
Dziwny by³ czas, w jakim przysz³o mu tworzyæ swoje utwory. Po studiach na praskiej FAMU, musia³ on odnaleŸæ siê w rzeczywistoœci filmowej, która zaistnia³a po konferencji w Bañskiej Bystrzycy (1959 r.). Hanák debiutowa³ filmem dokumentalnym Zaduma w roku 1963. Z du¿¹ reakcj¹ spotka³ siê jego film z 1965 roku - Nauka. Znamienne jest, ¿e Telewizja Polska zakupi³a pod koniec lat szeœædziesi¹tych tylko ten jeden film Hanáka. Re¿yser odwo³ywa³ siê w nim do sytuacji w szkolnictwie i spo³eczeñstwie. Porusza problem konfliktu miêdzy dorastaj¹cym pokoleniem, a generacj¹ rodziców, problem fa³szu i wychowywania w duchu konformizmu. Filmy Dušana Hanáka charakteryzuj¹ siê dokumentaln¹ prowokacj¹ i satyr¹. W polskiej kinematografii znaleŸæ mo¿na jego odpowiednik w twórczoœci Piwowskiego. W filmie Zawita³ do nas Old Shatterhand pojawiaj¹ siê niuanse, które mog¹ odczytaæ ci, którzy znaj¹ socjalizm z w³asnego doœwiadczenia. Re¿yser ukazuje rzeczywistoœæ sprowokowan¹, œmieszn¹ na zewn¹trz a smutn¹ w swej istocie. Stawia pytania, wyra¿a w¹tpliwoœci. Jest to kino refleksji nad wartoœciami. W 1969 roku pojawia siê pierwszy fabularny obraz Hanáka - 322. Bohaterem jest Lauko, wykreowany jako portret - archetyp wspó³czesnego cz³owieka. Pozbywa siê on Boga, ale nie potrafi bez Niego ¿yæ, nie potrafi ¿yæ bez wiary w coœ, co nada³oby sens ca³ej jego egzystencji. Bohater ten tworzy kontrast z inn¹ postaci¹. Jest ni¹ Vladko - czuje siê on wolny, ale postrzegany jest w spo³eczeñstwie jako inny. W kolejnym filmie (Obrazy starego œwiata) Hanák równie¿ zajmuje siê problemami, jakie maj¹ wspó³czeœni ludzie. Jego bohaterowie, mimo ¿e pozostawieni sami sobie, s¹ przyk³adem na to, ¿e warto zmagaæ siê z ¿yciem i przeciwnoœciami. Film ten by³ nieistotny dla ówczesnej w³adzy. By³ on traktowany jako czarno-bia³y poemat o ludzkim duchu. Przy okazji tego filmu zwraca siê uwagê, jak dobrze autor odzwierciedli³ realia, przy tym wspomina siê równie¿ o kreacyjnych elementach w kompozycji obrazów. Charakterystyczne dla autora tematy pojawiaj¹ siê równie¿ w nastêpnych obrazach. Zajmuje siê on m. in. problemem, gdy codzienne okrucieñstwo staje siê norm¹ (Ja kocham, ty kochasz). Do realistycznego opisu dodaje re¿yser surrealistyczne i karnawa³owe elementy. W innych dzie³ach, w konwencji kameralnych opowieœci o losach kobiet, przedstawia mechanizm funkcjonowania pozornie zgodnego ¿ycia rodzinnego (Cicha radoœæ i Prywatne ¿ywoty). W 1990 roku zamyka on w swojej twórczoœci pewien etap historii swojego kraju. Wa¿nym filmem w jego dorobku jest dokument: Papierowe g³owy. Zrealizowany w 1995 roku, jest efektem kilkuletnich prac. Impulsem do jego nakrêcenia sta³y siê obchody œwiêta 1 Maja - pierwsze po prze³omie politycznym. W t³umy demonstruj¹ce wtedy na ulicach wmieszali siê studenci w ogromnych, trójwymiarowych, wykonanych z papieru maskach. Te wielkie maski-g³owy wykona³a Mona Hafsahl, artystka i kostiumolog, prywatnie ¿ona re¿ysera. Ten wielki happening, spontaniczne i karnawa³owe w swym charakterze odreagowanie lat komunizmu, sta³o siê punktem wyjœcia do powa¿nej rozprawy o dziedzictwie ostatnich piêædziesiêciu lat w S³owacji. ( J. G³owa, Dušan Hanák ten smutny S³owak w: Autorzy kina europejskiego, red. G. Stachówna, J. Wojnicka, Kraków 2003, s.97.)
Dušan Hanák nie jest bardzo popularny w Polsce, choæ jego filmy na pewno by³yby zrozumiane przez ludzi, którzy przecie¿ równie¿ mieli w³asne doœwiadczenia zwi¹zane z komunizmem. Choæ epoka ta odchodzi w stronê coraz bardziej nieaktualnej historii, nale¿a³oby pamiêtaæ o dokonaniach s³owackiego re¿ysera, szczególnie w dziedzinie dokumentu.
Bibliografia:
Václav Macek, Dušan Hanák, Bratislava, 1996.
J. G³owa, Dušan Hanák ten smutny S³owak w: Autorzy kina europejskiego, red. G. Stachówna, J. Wojnicka, Kraków 2003.
|