Powr鏒 do

-> strona g堯wna

Tom Hal璭 (cz)

dodany: 17.10.2005 | przygotowa: Sebastian Krawczyk


Urodzony si w 1948 roku, intelektualista, konwertyta, potajemnie wywi璚ony w 1978 roku ksi鉅z katolicki, doktor filozofii, socjologii, psychologii i teologii.

W latach 1966-1971 studiowa socjologi i filozofi na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu Karola (ucze prof. Pato鋘i); jesieni 1968 uko鎍zy trymestr socjologii i filozofii religii na University of Wales w Bangorze (Wielka Brytania). W roku 1984 zyska uprawnienia z psychologii klinicznej. Teologi studiowa tajnie w Pradze (ucze J. Zve鷡ny), a po roku 1989 na Papieskim Uniwersytecie Latera雟kim w Rzymie, gdzie w roku 1992 uzyska akademicki stopie licencjacki. Jesieni 1992 habilitowa si na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wroc豉wiu (dr hab. teologii). W roku 1997 zosta mianowany profesorem Uniwersytetu Karola w dziedzinie socjologii. W latach 1972-1989 pracowa w r騜nych zawodach cywilnych (zak豉dowy socjolog Chemoprojektu Praga 1972-75, psycholog w katedrze psychologii pracy Instytutu Ministerstwa Przemys逝 1975-84, psychoterapeuta alkoholik闚 i narkoman闚 w Klinice Antyalkoholowej Uniwersytetu Karola 1984-1990). Prowadzi w Instytucie Dokszta販ania Lekarzy i Farmaceut闚 wyk豉dy dla lekarzy i student闚 medycyny na temat komunikacji mi璠zy lekarzem a pacjentem oraz filozoficznych, etycznych i psychologicznych aspekt闚 medycyny i psychoterapii, publikowa r闚nie specjalistyczne artyku造 z tej dziedziny.

Jako dysydent (w豉dze czechos這wackie nie wiedzia造, 瞠 jest ksi璠zem) pozbawiony mo磧iwoci pracy naukowej, by ewidencjonowany i przes逝chiwany jako wr鏬 ustroju. W okresie Praskiej Wiosny dzia豉 w opozycyjnym ruchu studenckim jako cz這nek Akademickiej Rady Student闚 Wydzia逝 Filozoficznego Uniwersytetu Karola i uczestniczy w ekumenicznym ruchu chrzecijan.

21 padziernika 1978 zosta tajnie wywi璚ony w Erfurcie (NRD) przez tamtejszego biskupa Aufderbecka na ksi璠za katolickiego. Do roku 1989 dzia豉 w nielegalnych strukturach Kocio豉 katolickiego, w latach 80. nale瘸 do najbli窺zych wsp馧pracownik闚 kardyna豉 Tomka, by inicjatorem ekumenicznego programu duszpasterskiego Dziesi璚iolecie Odnowy Duchowej Narodu, po 1989 roku sekretarz nowo utworzonej Konferencji Episkopatu Czechos這wacji i wyk豉dowca praskiego Wydzia逝 Teologii Katolickiej, pniej stopniowo odsuwany od oficjalnych stanowisk w czeskim kociele (w zwi頊ku z konfliktem z duchownymi zwi頊anymi z orientacj konserwatywn i integrystyczn).

Niebywale popularny duszpasterz student闚 i inteligencji (od 1.02.1990 do tej pory jest rektorem kocio豉 akademickiego Najwi皻szego Salwatora w Pradze); w swojej pracy duszpasterskiej z praskimi studentami zajmuje si r闚nie wspieraniem spo貫czno-kulturalnej dzia豉lnoci m這dego pokolenia, wychowaniem do tolerancji i obywatelskiej odpowiedzialnoci (programy antynarkotykowe, spotkania z przedstawicielami Rom闚 oraz innych mniejszoci etnicznych, kulturalnych i religijnych w Czechach itp.), popularna posta medialna i autorytet. Wyk豉da na Uniwersytecie Karola, gocinnie prowadzi zaj璚ia w Oxfordzie, Cambridge, Salzburgu, Wiedniu i Rzymie. Od po這wy lat 90. anga簑je si na skal mi璠zynarodow w inicjatywy na rzecz dialogu i porozumienia mi璠zy religiami a kulturami; uczestniczy w rozmowach z intelektualistami 篡dowskimi w Izraelu i USA, z hinduistami w Indiach i Wielkiej Brytanii, z buddystami w Nepalu, Japonii i Tajlandii, z muzu軛anami w Egipcie (na uniwersytecie w Al Azhar w Kairze), Jordanii, Wielkiej Brytanii itp.

V塶lav Havel, widzia w ks. Hal璭u najlepszego kandydata na prezydenta. W przedmowie do polskiego wydania ostatnio wydanej ksi嘀ki Co nie jest chwiejne, jest nietrwa貫[1] pisze: ...ale spoza nich wyziera ta najwa積iejsza: jest to twarz cz這wieka myl鉍ego, tolerancyjnego, w dobrym tego s這wa znaczeniu w靖pi鉍ego, kt鏎emu dane jest kszta速owa sobie przede wszystkim samemu w豉sny pogl鉅, nie ulega lepo jakiej doktrynie. Znam go od wielu lat i wiem, jakim powszechnym szacunkiem cieszy si dzi w Czechach. Nie by這 tak jednak zawsze i dobrze wiem, przez co musia przej, ile trudnoci i przeciwie雟tw musia pokona. Kiedy s造sz, jak m闚i, mog tylko zazdroci mu rozleg這ci horyzont闚 mylowych, g喚bokoci wgl鉅u w odleg貫 wzajemnie od siebie dyscypliny i umiej皻noci krasom闚czych, kt鏎ych mnie samemu brakuje.

Rola Toma Hal璭a w czeskim kociele, a tak瞠 w ca這kszta販ie 篡cia intelektualnego Republiki Czeskiej wydaje si nie do przecenienia. Adam Michnik m闚i o nim jako o cz這wieku-mocie pomi璠zy tym, co w czeskoci katolickie, a tym, co jest w niej z innych wyzna[2], a tak瞠 pomi璠zy elementem laickim i duchownym. Jest co intryguj鉍ego w postaci duchownego, kt鏎y w kraju, kt鏎y jest ju prawie przys這wiowym przyk豉dem zewiecczenia, staje si jednym z najch皻niej s逝chanych zar闚no przez katolik闚, jak i niewierz鉍ych. By mo瞠 tajemnica znajduje si w biografii Hal璭a, kt鏎a mog豉by stanowi temat filmu.

Hal璭 jest reprezentantem tego, co w czeskoci jest niezwykle poci鉚aj鉍e: postawy ostro積ej, powci鉚liwej, niech皻nej do narzucania czegokolwiek si章: ... w Czechach jest inaczej: najpierw poka czysto i uczciwo swojego 篡cia, a potem ewentualnie powiedz mi co o Panu Bogu.

Fragmenty wypowiedzi T. Hal璭a z ksi嘀ki pt. Radzi貫m si dr鏬[3]: Co mi przeszkadza najbardziej to generalizuj鉍a demonizacja wszystkich nietradycyjnych form religijnego poszukiwania, z pozycji ludzi, kt鏎zy maj patent naprawd, niezale積ie od tego, czy ow prawd jest formalistycznie pojmowane chrzecija雟two, czy "ateizm naukowy". Tam, gdzie religia mia豉by si sta pa雟twow ideologi, by豚ym pierwszym dysydentem.

Chrzecija雟two powinno teraz dojrze: zdaniem Junga powinno integrowa te pierwiastki, kt鏎e beztrosko ignorowa這 w przesz這ci(przyrod, kobiet, materi, cielesno) powinno przesta banalizowa z這 (traktuj鉍 je za Augustynem za tylko jako "brak dobra") powinno zast雷i "zewn皻rzne naladowanie Chrystusa" (tj. naladowanie go tylko jako wzoru moralnego)prawdziw "przemian 篡cia" w myl w. Paw豉. ...g堯wna r騜nica nie przebiega mi璠zy katolikami a ewangelikami, chrzecijanami a buddystami, wierz鉍ymi a niewierz鉍ymi, prostymi a niewykszta販onymi, ale mi璠zy ludmi kt鏎zy s otwartej myli, kt鏎zy si zastanawiaj, szukaj swoich punkt闚 wyjcia - a tymi kt鏎ych przemylenia i w靖pliwoci uwa瘸j za niepotrzebny luksus. Jako otwarto rozumiem co innego ni zwyk章 cech psychologiczn "open mind". Jest to otwarto na tajemnic. Jest to postawa otwarcia si na fakt, 瞠 rzeczywisto sama jest otwarta, 瞠 nie jest powierzchowna, 瞠 ma swoj tajemnicz g喚bi, wzywaj鉍 do nieko鎍z鉍ego si poszukiwania, do stawiania pyta, coraz to nowych interpretacji, ale przede wszystkim do szacunku, do zaufania, do milcz鉍ego zdumienia.


Bibliografia:
www.halik.cz
[1] T. Hal璭, Co nie jest chwiejne jest nietrwa貫, WAM, Krak闚 2004
[2] Most Tomasza, z ks. A. Bonieckim, o. T. Dostatnim OP i A. Michnikiem rozmawia M. Oko雟ki, w: Tygodnik Powszechny 25/2002
[3] Radzi貫m si dr鏬 - z Tomaszem Halikiem rozmawia Jan Jandourek, W drodze, Pozna 2001.