Duet V + W
dodany: 11.08.2004 | autor: Agata Górka
V + W, czyli Jiøí Voskovec i Jan Werich to para niezwyk³a.
Voskovec, podobnie jak Werich, ukoñczy³ prawo na Uniwersytecie Karola w Pradze. Zwi¹zany z krêgami Devìtsilu publikowa³ poetystyczne wiersze na ³amach czasopism ReD i Pásmo. Przek³ada³ tak¿e francuskie dramaty. Werich debiutowa³ jako felietonista w tygodniku Pøerod.
Wspó³praca s³ynnego duetu rozpoczê³a siê na dobre w roku 1927. Wówczas artyœci poœwiêcili siê g³ównie pracy dramatopisarskiej i teatralnej. Premiera ich pierwszej sztuki Vest Pocket Revue odby³a siê w awangardowym Teatrze Wyzwolonym (Osvobozené divadlo). Tam te¿ wystawione zosta³y kolejne utwory – Smoking Revue (1928), Fata morgana (1929), Don Juan et Comp (1931), Golem (1932) i wiele innych. W latach 1927 – 1938 Werich i Voskovec napisali i wystawili 26 sztuk.
O specyfice twórczoœci artystów, a zarazem o ich sukcesie scenicznym (pod koniec lat dwudziestych Teatr Wyzwolony sta³ siê scen¹ wy³¹cznie Wericha i Voskovca), zdecydowa³ fakt, ¿e byli oni nie tylko autorami, ale równie¿ odtwórcami, re¿yserami i scenografami swoich sztuk. Wszystkie dramaty by³y najpierw wystawiane, a dopiero póŸniej drukowane. Tekst sztuki nie mia³ ostatecznego kszta³tu literackiego, stanowi³ jedynie tworzywo literackie i dawa³ pole do popisu talentu improwizacyjnego pary V+W. Integraln¹ czêœci¹ sztuki, szkielet, który rozrasta³ siê b¹dŸ kurczy³ w zale¿noœci od reakcji publicznoœci i aktualnych wydarzeñ, stanowi³ balet, pantomima i piosenki. Muzyka nierozerwalnie zwi¹zana z nazwiskiem Jaroslava Je¿ka nadawa³a utworom Wericha i Voskovca charakter rewii. Rewii szczególnej, bowiem artyœci nadaj¹c jej poetycki kszta³t podnieœli j¹ do rangi pe³noprawnego gatunku dramatycznego. Zrezygnowali tak¿e z tradycyjnych rewiowych tematów wprowadzaj¹c motywy fantastyczne i przygodowe oraz parodiuj¹c w¹tki mi³osne i sensacyjne. W nawi¹zaniu do poetyki filmu eksperymentowali w zakresie scenicznej formy utworów.
Na pocz¹tku lat trzydziestych twórczoœæ dramatyczna V+W zmieni³a nieco charakter. Na skutek zagro¿enia faszyzmem i narastania konfliktów miêdzynarodowych wa¿niejsza od eksperymentów formalnych sta³a siê obrona wartoœci humanistycznych i swobód demokratycznych oraz zaanga¿owanie w walkê z totalitaryzmem. Satyryczne sztuki Caesar (1932), Robin rozbójnik (1932), i Œwiat za kratami (1933) porusza³y aktualne problemy spo³eczne i polityczne. Po premierze dramatu Osio³ i cieñ (1933) interweniowa³a cenzura i policja. Kolejne dramaty, takie jak Ballada ze szmat (1935), Dwie strony medalu (1936) czy Jak piêœæ do nosa (1938) mia³y za zadanie zarówno sygnalizowaæ najwa¿niejsze problemy wspó³czesnoœci, jak i mobilizowaæ widzów do zjednoczenia siê we wspólnym froncie antyfaszystowskim. W roku 1938 scena Teatru Wyzwolonego zosta³a zamkniêta, a jego twórcy chc¹c unikn¹æ represji ze strony hitlerowców wyjechali do USA. Tam do koñca wojny organizowali przedstawienia dla czeskiej emigracji.
W roku 1946 powrócili do kraju. W teatrze V+W nadal razem grali i re¿yserowali swoje przedwojenne sztuki. W trzy lata póŸniej Voskovec wyjecha³ do Francji, a Werich kontynuowa³ dzia³alnoœæ teatraln¹, prowadz¹c Teatr Satyry i Teatr ABC.
Bibliografia:
H. Janaszek-Ivanièková, Literatury zachodnios³owiañskie czasu prze³omów 1890 – 1990. Literatura czeska.
|