Powr鏒 do

-> strona g堯wna

Dn an Doras (cz)

dodany: 28.11.2004 | przygotowa豉: Kinga Jabczyk


W roku 1997 multiinstrumentalista Ren Starhona za這篡 zesp馧 Dn an Doras. Pierwotny sk豉d grupy tworzyli: gitarzysta Simon Delaney, graj鉍y na dudach irlandzkich, Scott Mavroudis i bodhr嫕ista Tom English (Irlandczycy), skrzypaczka Nilla Axelsso (pochodz鉍a ze Szwecji) oraz wokalistka Katia Garc燰, kt鏎a jako jedyna pozosta豉 w Dn an Doras do dnia dzisiejszego. Dzi瘯i swej niezmiernej energii i zr璚znoci instrumentalnej, po章czonej z dziarskim, 篡wio這wym wykonywaniem koncert闚, zesp馧 zyska przychylno fan闚 muzyki irlandzkiej. Na pocz靖ku Dn an Doras gra przede wszystkim irlandzkie utwory instrumentalne w stylu tradycyjnym, cho by otwarty na nowe, oryginalne wp造wy. P造ta Bossa Nudski zawiera zar闚no wymienite kompozycje skrzypaczki Nilli Axelsson, jak i taniec macedo雟ki Skudrinka, a brzmi tam r闚nie i niecodzienne instrumenty jak na przyk豉d didgeridoo, na kt鏎ym gra kolejny Irlandczyk wsp馧pracuj鉍y z zespo貫m - Jonny Tennant.

Jednak po trzech latach cz這nkowie zespo逝 przestali ze sob wsp馧pracowa. W mi璠zyczasie Ren i Katia w latach 1999-2000 zaprosili do zespo逝 nowych muzyk闚, kolejno: skrzypka Daniela Malczyka, gitarzyst Petra Koumberskiego oraz flecist, Radvana Markusa. W nowym sk豉dzie centraln pozycj w repertuarze grupy zaj窸y w豉sne kompozycje w ciekawych aran瘸cjach. Irlandzkie piosenki ludowe, piewane przez Kati Garc燰, zachowa造 sw niepowtarzaln atmosfer, ale ju wzbogacon o intermezza i inne pomys造 nowych muzyk闚. Grupa nadal wsp馧pracowa豉 z r騜nymi perkusistami, mi璠zy innymi by豉 to graj鉍a na djembe Kristina Kyndlov czy Jonny Tennant. W roku 2002 sta造m cz這nkiem zespo逝 zosta znakomity perkusista graj鉍y na tabli, darbuce i djembe - Jakub Severin.

Jesieni 2003 Dn an Doras wyda ostatni, jak na razie, p造t - Sweet and Sour. W tym samym czasie odszed Ren Starhon. Od marca 2004 roku z zespo貫m gra kontrabasista Filip Klineck. Pr鏂z Bossa Nudski, a tak瞠 Sweet and Sour, Dn an Doras nagra p造t o nazwie Demo 2002.

Reasumuj鉍, obecny sk豉d zespo逝 jest nast瘼uj鉍y: Katia Garc燰, Petr Koumbersk, Radvan Markus, Daniel Malczyk, Jakub Severin, Filip Klineck.

Zesp馧 wzbudza szczeg鏊ne zainteresowanie s逝chaczy ciekawym, nietypowym brzmieniem instrument闚, takich jak dudy irlandzkie, bouzouki, bodhrany (wym. bo-ran). Z wielkim entuzjazmem spotykaj si r闚nie kompozycje wzorowane na muzyce irlandzkiej.


www.dunandoras.cz - oficjalna strona

S這wniczek instrument闚:
bodhrany - s to jednostronne b瑿ny o rednicy oko這 45 centymetr闚, z membran zrobion z kolej sk鏎y, wyprawionej tradycyjnymi metodami; nazwa b瑿na pochodzi od irlandzkiego s這wa Bodhar, kt鏎e oznacza osob g逝ch b鉅 nawiedzaj鉍; uderzaj鉍 pa貫czk na r騜ne sposoby, z r瘯 jednoczenie dociskaj鉍 i poruszaj鉍 si w g鏎 i w d馧 po wewn皻rznej stronie membrany mo積a uzyska niesamowit intensywno i barw dwi瘯u.
tabla - to instrument z這穎ny z dw鏂h b瑿n闚 - Tabli i Daggi, zwanych te ze wzgl璠u na r璚e, kt鏎ymi si na nich gra: dayan (prawa) i bayan (lewa); najczciej spotykana nazwa to jednak kombinacja dw鏂h powy窺zych, czyli Tabla-Bayan, albo w skr鏂ie po prostu Tabla (tah-blah).
bouzouki - posiada progi, cztery podw鎩ne struny, na kt鏎ych gra si pi鏎kiem; lewa r瘯a pracuje podobnie jak na gitarze; natomiast istotn cech tego instrumentu jest jego bogata ornamentyka.
darbuka - b瑿en kielichowy (goblet drum), kt鏎ego kszta速 ma u豉twi odpowiednie trzymanie b瑿na; gra najlepiej w pozycji siedz鉍ej, na lewym biodrze oraz udzie oprze wkl瘰這 darbuki, a membran kierowa delikatnie ku do這wi.
djembe (wym. d瞠mbe) - to pochodz鉍y z Zachodniej Afryki (Gwinea, Mali, Burkina Faso) b瑿en monolitowy o kszta販ie kielicha; jego korpus wykonany jest z wydr嘀onego pnia drzewa, na jego g鏎n kraw璠 naci鉚ni皻a jest sk鏎a zwierz璚a (tradycyjnie kozy lub gazeli); w Afryce Zachodniej gr na djembe doprowadzono do rangi prawdziwej sztuki perkusyjnej.
dudy irlandzkie - to ludowy instrument z grupy aerofon闚 stroikowych; og鏊nie dudy sk豉daj si z: sk鏎zanego worka - zbiornika powietrza, jednej lub kilku piszcza貫k stroikowych - melodycznych, jednej lub kilku piszcza貫k stroikowych - burdunowych, mieszka lub drewnianej rurki s逝蕨cej do nape軟iania worka powietrzem; graj鉍y wprowadza powietrze do zbiornika (za pomoc mieszka lub ustami przez rurk), naciskaj鉍 worek 這kciem wytwarza cinienie potrzebne do wydobycia dwi瘯u z piszcza貫k, palcami obu r隕 muzyk zatyka otwory piszcza趾i melodycznej wydobywaj鉍 z niej melodi.
didgeridoo - to wydr嘀ona przez termity (o termity w Australi nie trudno) ga章 lub pie Eukaliptusa; zaliczany najczciej do instrument闚 d皻ych, najbli窺zy jest jednak gitarowym efektom, gdy ka盥y gotowy dwi瘯 ma zupe軟ie odmienny wz鏎 wydobywany przez cz這wieka za pomoc strun g這sowych i krtani.