Powr鏒 do

-> strona g堯wna

Den za den (yu)

dodany: 22.03.2004 | przygotowa: Maciej Michta


Droga do napisania czego o dobrym zespole jugos這wia雟kim, kt鏎y tworzy kilkadziesi靖 lat temu, jest nie tylko stroma, lecz r闚nie bardzo kr皻a. Kto sobie w tym momencie pomyli: Co mo瞠 by trudnego w opisywaniu zespo堯w? Wystarczy przecie znale stron artysty i co z niej przepisa tudzie przet逝maczy. No w豉nie, p馧 biedy jeli znajdzie si jak隕olwiek informacj na temat wykonawcy, a i wtedy nie nale篡 si przecie ogranicza do biernego przepisywania czy te t逝maczenia tekstu. Problem pojawia si wtedy, kiedy wszelkie dost瘼ne skarbnice wiedzy, do kt鏎ych zaliczam nie tylko internet, ale te wszystkich krewnych i znajomych kr鏊ika, milcz. W przypadku og鏊nie poj皻ych zespo堯w s這wia雟kich z lat 70-80, niemo積o znalezienia informacji o artycie, jest zjawiskiem tak normalnym, jak to, 瞠 korzystaj鉍 z us逝g PKP dojedziemy na miejsce, lecz niekoniecznie na czas. W tej sytuacji nie pozostaje nam nic innego, jak oprze si na mglistych legendach i podaniach m闚i鉍ych o zespole oraz na swej w豉snej intuicji. Takiej metodologii jestem zmuszony u篡 w przypadku jugos這wia雟kiej grupy Den Za Den.

Jedyny album jaki zosta pope軟iony przez cz這nk闚 tego zespo逝, powsta w roku 1980. Tak jak w przypadku wi瘯szoci debiutanckich p造t, jego tytu貫m zosta豉 po prostu nazwa zespo逝. Znalaz這 si na nim 11 篡wio這wych, kr鏒kich aczkolwiek treciwych i z這穎nych pod wzgl璠em formy, kompozycji, utrzymanych w klimacie melodyjnego jazz-rocka. Jeli kto chcia豚y pos逝篡 si tym albumem do cel闚 edukacyjnych, tj. poprzez s逝chanie wokalu chcia豚y rozszerzy sw znajomo s這wia雟kich j瞛yk闚, rozczaruje si, bowiem s堯w na tej p造cie tyle, co grzyb闚 w zimie. Co zatem mo瞠my znale na tym kr嘀ku? Muzycznie nawi頊uje on na pewno do pionier闚 muzyki fusion, lecz wyr騜nia si na tym tle kr鏂iutkimi jak na ten gatunek utworami. Wydaje si, 瞠 w kompozycjach o d逝goci trzech-czterech minut (najd逝窺za ma nieca貫 5 minut) niewiele jest miejsca na zapieraj鉍e dech w piersiach sol闚ki czy dialogi gitarowo-klawiszowe. Problem ten zosta czciowo rozwi頊any dzi瘯i stosowaniu szybkiego tempa w kompozycjach, przez co miejsca na dwi瘯i zrobi這 si jakby troch wi璚ej. Mo積a zaryzykowa stwierdzenie, i to co znalaz這 si na p造cie, muzycy traktowali zaledwie jako tematy, kt鏎e rozwijane by造 dopiero na koncertach, a bior鉍 pod uwag umiej皻noci techniczne poszczeg鏊nych muzyk闚, podczas wyst瘼闚 na 篡wo musia這 dochodzi do niez造ch fajerwerk闚. Za muzyczn pirotechnik odpowiedzialni byli: Vladimir Jankulovski - bas, Arian Dema - gitary, instrumenty perkusyjne, Dragia Soldatovic - instrumenty klawiszowe, moogi oraz syntezatory, Dimitar Cocorovski - b瑿ny i inne instrumenty perkusyjne. O ile wp造wy grup Return To Forever czy Mahavishnu Orchestra s w muzyce fusion oczywiste, o tyle rzadkoci w muzyce jugos這wia雟kiej z tego okresu by造 rytmy i melodie hiszpa雟kie, na kt鏎e natkn寞 si mo瞠my na p造cie. Daruj鉍 sobie por闚nania w stylu: perkusista natchniony jest duchem Billego Cobhama czy te gitarowe sol闚ki pe軟e s folkloru, niczym u Vlatko Stefanovskiego, dodam tylko, 瞠 muzyka Den Za Den mo瞠 by przyjemna w odbiorze zar闚no dla mi這nik闚 jazz-rocka, jak i zwolennik闚 melodii ba趾a雟kich.

Cho muzycznie jugos這wia雟ki kwartet nie powiedzia nic nowego, a d逝窺ze s逝chanie utwor闚 ich autorstwa mo瞠 sta si nu蕨ce (jedynie z powodu ma貫j iloci kompozycji), warto zapozna si z tw鏎czoci Den Za Den. Mi這nicy gatunku, kt鏎zy raz us造sz utwory tej grupy, z pewnoci ch皻nie b璠 do nich powracali.