Powrót do

-> strona g³ówna

Ansambel Avsenik (si)

dodany: 11.10.2004 | przygotowa³a: Anna Gapa


W latach 1926-1936 Ivanovi i Mariji Avsenik rodz¹ siê dzieci: Janez, Majda, Vilko i Slavko. Pod wp³ywem ojca, gdy Slavko koñczy 7 lat, dzieci zak³adaj¹ rodzinny kwartet. Janez gra na skrzypcach, Majda na cytrze, Vilko i Slavko na harmonijkach.

W latach 1946-1950 Vilko uczy siê gry na klarnecie i saksofonie. Natomiast Slavko grywa tylko okazyjnie, poniewa¿ w tym czasie zacz¹³ siê interesowaæ skokami narciarskimi. W 1946 zostaje cz³onkiem reprezentacji kraju. W Planicy osi¹gn¹³ nawet swój osobisty rekord - 74m. Vilko zaœ oprócz studiów prawniczych zatrudni³ siê w orkiestrze Radia Ljubljana. W 1952 r. Slavko zaczyna powracaæ do muzyki. Z powodu braku pracy wyje¿d¿a do Lublany i zatrudnia siê jako dziewiarz w Tonosi. Vilko poznaje go ze œpiewakiem Francem Korenom. W 1953 r. Slavko zostaje przyjêty do Radia Ljubljana. Najpierw gra tylko na harmonii. Czuje jednak, ¿e utwory brzmi¹ zbyt prosto. Rozwi¹zuje ten problem uczestnictwem gitary, na której gra Lev Ponikvar i basu Jožego Kelbla. Tak te¿ powstaje trio Slavka Avsenik. Pragnie on je wzbogaciæ, dlatego te¿ z bratem Vilkom powiêksza sk³ad. Pojawiaj¹ siê w nim tr¹bkarz Franc Košir i barytonista Franc Ogrizek. Powstaje Gorenjski kvartet. Slavko uk³ada swoj¹ pierwsz¹ melodiê: Veseli svatje. W 1954 r. Vilko zaprasza do wspó³pracy œpiewaczkê Danice Filipiè i Franca Korena. W 1955 r. Vilko idzie do wojska, a w zespole zastêpuje go Zoran Komac. Franca Ogrizka zast¹pi³ natomiast Mik Soss. Powstaje Gorenjski kvintet (Kwintet braci Avsenik).

Muzyków w audycji Radia Celovec us³ysza³ Fred Rauch, redaktor radia w Monachium, spêdzaj¹cy urlop w Vrbie. Zachwycony nagrywa audycjê i przedstawia j¹ w swoim programie. Nazwê Gorenjskiego kvintetu zmienia na Oberkrainer Quintett. Zespó³ w niemieckim studiu Telefunken nagra³ ma³¹ p³ytê gramofoniczn¹ z czterema kompozycjami: Na Golici, Spomin, Praznovanje na deželi i Veseli svatje. W 1957 r. wychodzi ich druga p³yta z kompozycjami: Na mostu, Pri Jožovcu, Rezka, Stara polka, Na Robleku, Tam, kjer murke cveto, Zapojte z nami.

Zagrzebski Jugoton wydaje cztery ma³e p³yty kwintetu. W 1958 r. Avseniki wystêpuj¹ w zachodnioniemieckiej telewizji w Monachium. W 1959 r. Jugoton wydaje du¿¹ p³ytê: Tam, kjer murke cveto. Na niej oprócz Filipiè i Korena œpiewa te¿ Marija Ahaèiè. W Niemczech zespó³ wspó³pracuje z agencj¹ Buchmann (jedn¹ z najwiêkszych w zachodniej Europie), która proponuje mu tournee po Niemczech i Szwajcarii, wraz z orkiestr¹ dêt¹ Ernesta Moscha. Okazuje siê, ¿e Avseniki s¹ bardziej popularni od innych twórców.

Vilko ma w tym czasie powa¿ne problemy z gard³em, dlatego zast¹pi³ go Franci Teržan. W 1960 r. sk³ad grupy tworz¹: Slavko Avsenik, Franci Teržan, Mik Soss i Lev Ponikvar.

W Niemczech wystêpuj¹ po raz setny. Jugoton wydaje p³ytê Klic z gora. W 1961 r. na stadionie olimpijskim w Berlinie zespó³ gra przed ponaddziesiêciotysiêczn¹ publicznoœci¹. Wyje¿d¿aj¹ na trasê do Holandii i Belgii. Danicê Filipiè zast¹pi³a Ema Prodnik, a klarnecistê Franca Teržana - Albin Rudan. W 1962 r. wytwórnia Teldec nagra³a setny utwór braci Avsenik. Pojawiaj¹ siê te¿ pierwsze zagraniczne fan kluby zespo³u. Dwa lata póŸniej kwintet Slavka Avsenika wyst¹pi³ na zimowych igrzyskach olimpijskich w Innsbrucku i spoœród wszystkich prezentuj¹cych siê tam zespo³ów osi¹gn¹³ najwiêkszy sukces. W maju 1964 r. w Hamburgu dostali pierwsz¹ z³ot¹ p³ytê za pierwszy milion sprzedanych p³yt. Z tym wyró¿nieniem otwieraj¹ siê przed nimi liczne mo¿liwoœci wystêpów w ca³ej Europie. W 1968 r. wytwórnia Teldec-Telefunken wrêcza im drug¹ i trzeci¹ z³ot¹ p³ytê. W 1969 r. w programie radiowym zachodnioniemieckiego radia ich utwór Nasvidenje zdoby³ a¿ 23.000 g³osów. W 1971 r. nagrali 25. du¿¹ p³ytê, a za 5 milionów sprzedanych p³yt otrzymali ma³¹ diamentow¹. W latach kolejnych dostali jeszcze 6 z³otych p³yt i jedn¹ platynê. W 1974 r. z zespo³em po¿egna³ siê Franc Koren, a nowymi cz³onkami grupy zostali Jožica Svete i Alfi Nipiè, którzy wraz z Em¹ Prodnik (ju¿ wystêpuj¹c¹ w zespole) utworzyli tercet. W 1975 r. zespó³ og³oszono najbardziej ulubion¹ grup¹, graj¹c¹ narodow¹ muzykê rozrywkow¹. W 1976 r. wydaj¹ p³ytê Lovska laži i zdobywaj¹ 15. z³ot¹ p³ytê. Otrzymuj¹ te¿ szereg nagród: w Holandii najwiêksz¹ muzyczn¹ nagrodê - Z³oty Drewniak, nagrodê muzyczn¹ Jugos³awii od Zwi¹zku Pracowników Sztuki Estradowej, we Wiedniu dostaj¹ Z³ot¹ Ró¿ê. W 1981 r. za piosenkê Na Golici Slavko otrzyma³ Z³otego Lwa od radia Luxemburg. W 1983 r. Emê Prodnik (z powodu choroby) zastêpuje œpiewaczka Joži Kališnik. W S³owenii wychodzi podwójny album: Sreèno novo leto. W 1987 r. pierwsza Encyklopedia S³owenii zamieszcza informacje o zespole Avsenik. 10 marca 1989 r. w Begunjah zosta³a otwarta wystawa Avsenik'ów dzie³a malarza Maksima Gasparija. W kwietniu z zespo³u odchodz¹ gitarzysta Lev Ponikvar oraz Mik Soss. Zast¹pili ich Renato Verliè i Igor Podpeèan.

Niektóre utwory z tego okresu to: Planica, Planica; Lahovška polka; Spilamo, plešemo in pojemo. W 1990 r. wychodzi podrêcznik zatytu³owany Graj jak Slavko Avsenik.

Wkrótce Slavko zaczyna mieæ problemy z krêgos³upem i lekarze odradzaj¹ mu wystêpów. W czerwcu 1990 r. zespó³ przerywa pracê. W paŸdzierniku w Berlinie Slavko otrzymuje za zas³ugi i wk³ad w narodow¹ muzykê rozrywkow¹ Z³oty Gramofon.

W 1991 r. umiera Franc Košir. W latach 1992-1996 Slavko oddaje swoje kompozycje zespo³owi Gašperji, Gorenjskim muzikantom i Melos'owi. W 1997 r. Slavko wraca na scenê i wspó³pracuje z grup¹ Gašperji. Przygotowuj¹ w S³owenii mnóstwo koncertów zatytu³owanych Avsenikov veèer. Wystêpuj¹ tu obok Slavka i Gašparij'ów, zespó³ Grega Avsenika (syna Slavka Avsenika) i wokalno-taneczny duet M4M, który wykonuje muzykê Avsenik'ów w wersji pop. W 1999 r. w Kranju odby³ siê uroczysty koncert z okazji 70-tych urodzin Slavka Avsenika.


www.avsenik-sp.si - oficjalna strona