Powr鏒 do

-> strona g堯wna

W霩 do Wiednia

(Ko魨r do V獮ne, cs, 1966, 78 min.)


Re篡seria: Karel Kachy瀡
Scenariusz: Karel Kachy瀡, Jan Proch嫙ka
Zdj璚ia: Josef Ill璭
Muzyka: Jan Nov嫜
Obsada: Iva Janurov, Jarom甏 Hanzl璭, Ludek Munzar, Vladim甏 Pt摜ek, Ivo Niederle, Ji齶 嫜, Zdenek Jarol璥, Ladislav Jando

W霩 do Wiednia to dramatyczny ale bardzo kameralny obraz ostatnich dni II wojny wiatowej. M這da kobieta Krista (jedna z 篡ciowych r鏊 I. Janurovej) zmuszona jest przez dw鏂h niemieckich 穎軟ierzy do zawiezienia ich wozem do granicy austriackiej. Dzieje si to dzie po tym, jak Niemcy powiesili jej m篹a. Pragnie zemsty, jednak w ko鎍u nie potrafi zabi nieprzyjaciela. Rozpaczliwe pocieszenie znajduje w ramionach przera穎nego niemieckiego 穎軟ierzyka. Nieznonie d逝go t逝mione napi璚ie eksploduje w nieoczekiwanie ludzkim, mi這snym zbli瞠niu. Rano znajduj ich partyzanci...
W霩 do Wiednia zalicza si do najburzliwiej dyskutowanych film闚 swojego czasu. Przez jednych pot瘼iany by jako antyniemiecki, przez innych jako antyczeski, nawet jako antypartyzancki. Jednak film ten jest przede wszystkim antywojenny, skierowany przeciw zabijaniu. Kachy瀡 koncentruje si na postaciach bohater闚 niewinnych ofiar wojny, kt鏎e udzia w niej bior nie z w豉snej woli. Ukazanie jednego tragicznego zdarzenia zmierza przede wszystkim do pot瘼ienia walki najbardziej dotykaj鉍ej ludzi, kt鏎ych wina i odpowiedzialno by造 minimalne. W霩 do Wiednia prze豉muje uproszczone spojrzenie na uk豉d r鏊 w konflikcie wojennym, zastanawia si nad tragediami ludzkimi, kt鏎e doprowadzi造 do znieczulenia i automatycznego dzia豉nia. Wszystkie osoby w tym filmie post瘼uj wed逝g w豉snego prawa moralnego. Ka盥a z nich walczy o swoj racj i musi jej broni w spos鏏 zdecydowany, poniewa takie jest jej przekonanie. Dlatego dochodzi do takiego, a nie innego zako鎍zenia filmu, przypominaj鉍ego fina tragedii antycznej. W filmie pr鏂z nietuzinkowego tematu uwag zwraca oryginalna poetyka i atmosfera napi璚ia. Cicha groza opuszczonego lasu koresponduje z odczuciami bohater闚, milczenie wyra瘸 niemo積o porozumienia si, ukrywana nienawi i z這 widoczne s w przemilczeniach, szczeg馧ach, gestach, wyrazie twarzy. Mocno dzia豉 r闚nie strona wizualna i muzyka organowa. Film zdoby trzeci nagrod g堯wn na XV MFF w Karlovych Varach 1966.