Powr鏒 do

-> strona g堯wna

Toyen

(Toyen, cz, 2005, 63 min.)


Re篡seria: Jan N骻ec
Scenariusz: Tereza Brde鋘ov, Jan N骻ec
Zdj璚ia: Ji齶 Maxa
Obsada: Zuzana Stiv璯ov, Jan Buda, Tobi Jirous, Marek Bouda

Wielkie atelier, hangar czy namiot cyrkowy. Tutaj zbudujemy wielki wiat Toyen (1902-1980) i Jind鷡cha Heislera (1914-1953), czo這wych surrealist闚 europejskich. Kulisy b璠 sk豉da si z fragment闚 mieszka, hoteli, kawiarni i ulic. ζzienka i wanna w mieszkaniu Toyen, rezydencja, gdzie przez 4 lata mieszka Heisler, 砰d, kt鏎y nie stawi si do transportu, i gdzie on i jego kochanka tworzyli sztuk. Wyposa瞠nie malarskie, kapelusze, portmonetki, wyposa瞠nie fotograficzne, komunikaty radiowe mniej wi璚ej z lat 1930 1970. Nad tym wszystkim porusza si pionowo i poziomo kamera i bada w ten spos鏏 miejsce akcji. S tutaj ogromne ekrany z filmami z epoki i scenami fotograficznymi. Amatorskie filmy nakr璚one przez Toyen i Heislera. Przenikniemy do obraz闚 i dzie sztuki w tym naprawd fantastycznym wiecie. Od ty逝, od przodu, przez surowe p堯tno malarskie. Surrealizm jako podstawa ich ca趾owitej niezale積oci od polityki, re磨m闚, narodowoci, bogactwa i biedy. Prze篡j groz nazizmu i komunizmu. Samorealizacja, niezale積o i wolno. Si豉 wewn皻rzna, energia ich niepospolitego zwi頊ku, ich mi這ci. Toyen czasami jako m篹czyzna, czasami jako obro鎍a ostrej erotyki, nawet pornografii. 砰wot praskiej i paryskiej bohemy. Ani Toyen, ani Heisler nie byli nigdy z nikim w zwi頊ku ma鹵e雟kim. Nie mieli dzieci. Razem, jeden obok drugiego, wynaleli nowe stosunki sztuki, poezj, kola, techniki fotograficzne, reklamowe artefakty. Nacisk na bezkompromisow agresj oraz wojowniczo i czu造ch wizji, kt鏎e wygl鉅aj jak pocz靖ek dzisiejszego znaczenia wizualizacji i prezentacji wideo. Poezja i szok. B璠ziemy bada i szuka, jak ta dw鎩ka (Heisler by o 12 lat m這dszy od Toyen, kt鏎a go prze篡豉 o 27 lat), zawsze razem, zwi頊ani niewidzialn p瘼owin tw鏎czoci i emocji. Przetrwa tylko si豉 jednostki! Film Toyen, oparty na faktach autentycznych i konkretnych dzie豉ch sztuki nie jest biografi, ani dokumentem o tym okresie i jego sztuce. Film b璠zie istnia ca趾owicie niezale積ie jako oryginalne dzie這 sztuki, kt鏎e ma sw鎩 wiat i swoj poetyk.