Powrót do

-> strona g³ówna

Toyen

(Toyen, cz, 2005, 63 min.)


Re¿yseria: Jan Nìmec
Scenariusz: Tereza Brdeèková, Jan Nìmec
Zdjêcia: Jiøí Maxa
Obsada: Zuzana Stivínová, Jan Budaø, Tobiáš Jirous, Marek Bouda

Wielkie atelier, hangar czy namiot cyrkowy. Tutaj zbudujemy wielki œwiat Toyen (1902-1980) i Jindøicha Heislera (1914-1953), czo³owych surrealistów europejskich. Kulisy bêd¹ sk³adaæ siê z fragmentów mieszkañ, hoteli, kawiarni i ulic. £azienka i wanna w mieszkaniu Toyen, rezydencja, gdzie przez 4 lata mieszka³ Heisler, ¯yd, który nie stawi³ siê do transportu, i gdzie on i jego kochanka tworzyli sztukê. Wyposa¿enie malarskie, kapelusze, portmonetki, wyposa¿enie fotograficzne, komunikaty radiowe mniej wiêcej z lat 1930 – 1970. Nad tym wszystkim porusza siê pionowo i poziomo kamera i bada w ten sposób miejsce akcji. S¹ tutaj ogromne ekrany z filmami z epoki i scenami fotograficznymi. Amatorskie filmy nakrêcone przez Toyen i Heislera. Przenikniemy do obrazów i dzie³ sztuki w tym naprawdê fantastycznym œwiecie. Od ty³u, od przodu, przez surowe p³ótno malarskie. Surrealizm jako podstawa ich ca³kowitej niezale¿noœci od polityki, re¿imów, narodowoœci, bogactwa i biedy. Prze¿yj¹ grozê nazizmu i komunizmu. Samorealizacja, niezale¿noœæ i wolnoœæ. Si³a wewnêtrzna, energia ich niepospolitego zwi¹zku, ich mi³oœci. Toyen – czasami jako mê¿czyzna, czasami jako obroñca ostrej erotyki, nawet pornografii. ¯ywot praskiej i paryskiej bohemy. Ani Toyen, ani Heisler nie byli nigdy z nikim w zwi¹zku ma³¿eñskim. Nie mieli dzieci. Razem, jeden obok drugiego, wynaleŸli nowe stosunki sztuki, poezjê, kola¿, techniki fotograficzne, reklamowe artefakty. Nacisk na bezkompromisow¹ agresjê oraz wojowniczoœæ i czu³ych wizji, które wygl¹daj¹ jak pocz¹tek dzisiejszego znaczenia wizualizacji i prezentacji wideo. Poezja i szok. Bêdziemy badaæ i szukaæ, jak ta dwójka (Heisler by³ o 12 lat m³odszy od Toyen, która go prze¿y³a o 27 lat), zawsze razem, zwi¹zani niewidzialn¹ pêpowin¹ twórczoœci i emocji. Przetrwa tylko si³a jednostki! Film Toyen, oparty na faktach autentycznych i konkretnych dzie³ach sztuki nie jest biografi¹, ani dokumentem o tym okresie i jego sztuce. Film bêdzie istnia³ ca³kowicie niezale¿nie jako oryginalne dzie³o sztuki, które ma swój œwiat i swoj¹ poetykê.