Powrót do

-> strona g³ówna

Pupendo

(Pupendo, cz, 2003, 120 min.)


Re¿yseria: Jan Høebejk
Scenariusz: Petr Jarchovský
Zdjêcia: Jan Malír
Muzyka: Oskar Petr, W.A Mozart
Obsada: Boleslav Polívka, Eva Holubová, Jiøí Pecha, Jaroslav Dušek, Vilma Cibulková, Lukáš Baborský, Vojta Svoboda, Nikola Pešková, Matej Nechvátal, Jan Drozda

Akcja filmu opartego na motywach opowiadañ Petra Šabacha, rozgrywa siê w latach 80. Opowiada o dwóch diametralnie ró¿nych rodzinach: rzeŸbiarza Máry i towarzysza Bøeèki, dyrektora szko³y podstawowej. Pierwsza z nich przeœladowana jest przez re¿im, druga weso³o p³ynie z g³ównym pr¹dem. Obok rodziców w filmie pojawiaj¹ siê dorastaj¹ce dzieci, które maj¹ w³asne zdanie na temat ich postaw. W³ócz¹ siê bez celu po przedmieœciach, chodz¹ na wagary, a czas zabijaj¹ marzeniami o wspólnej ucieczce poza granice codziennoœci. Tytu³ filmu Pupendo zainspirowany zosta³ dzieciêcym rytua³em inicjacyjnym. Dla re¿ysera Jana Høebejka i scenarzysty Petra Jarchovskiego pupendo stanowi³o chleb powszedni ¿ycia szkolnego za komuny. Doœwiadczyli zarówno roli ofiary, jak i kata...
Film charakteryzuje gorzko-komiczna groteskowa przesada. Dziêki galerii najró¿niejszych typów ludzkich Pupendo nawi¹zuje do teraŸniejszoœci. Bo chocia¿ zmienia siê kontekst czasowy, wewnêtrzne postawy i dylematy, tak samo jak konflikty pokoleñ, s¹ wieczne. Podstawowym budulcem filmu s¹ sytuacje, których poezja, prawdziwoœæ i humor wynikaj¹ z doskona³ej pracy z aktorem charakteryzuj¹cej wszystkie filmy Høebejka. Rolê g³uchoniemego Mateja re¿yser powierzy³ rzeczywiœcie nies³ysz¹cemu Lukašowi Baborskiemu.
Akcja "Pupendo" toczy siê w czasach, które ja i Petr dobrze pamiêtamy. Na pocz¹tku lat 80. czuliœmy siê tak samo jak nastoletni bohaterowie naszego filmu. By³y to czasy ekstremalnie wstrêtne, niesamowicie ¿enuj¹ce i pe³ne beznadziei. ¯y³o siê z poczuciem, ¿e komuna bêdzie trwa³a wiecznie... W odró¿nieniu od Filmu "Pelíški", "Pupendo" nie jest nostalgiczne, jego temat obraca siê wokó³ strachu, hipokryzji, godnoœci ludzkiej i granic, do których mo¿na siê posun¹æ. Oczywiœcie te¿ wokó³ stosunków rodziców z dzieæmi. (Jan Høebejk, re¿yser)