Powr鏒 do

-> strona g堯wna

Pupendo

(Pupendo, cz, 2003, 120 min.)


Re篡seria: Jan H鷫bejk
Scenariusz: Petr Jarchovsk
Zdj璚ia: Jan Mal甏
Muzyka: Oskar Petr, W.A Mozart
Obsada: Boleslav Pol癉ka, Eva Holubov, Ji齶 Pecha, Jaroslav Duek, Vilma Cibulkov, Luk Baborsk, Vojta Svoboda, Nikola Pekov, Matej Nechv嫢al, Jan Drozda

Akcja filmu opartego na motywach opowiada Petra abacha, rozgrywa si w latach 80. Opowiada o dw鏂h diametralnie r騜nych rodzinach: rzebiarza M嫫y i towarzysza B鷫鋘i, dyrektora szko造 podstawowej. Pierwsza z nich przeladowana jest przez re磨m, druga weso這 p造nie z g堯wnym pr鉅em. Obok rodzic闚 w filmie pojawiaj si dorastaj鉍e dzieci, kt鏎e maj w豉sne zdanie na temat ich postaw. W堯cz si bez celu po przedmieciach, chodz na wagary, a czas zabijaj marzeniami o wsp鏊nej ucieczce poza granice codziennoci. Tytu filmu Pupendo zainspirowany zosta dzieci璚ym rytua貫m inicjacyjnym. Dla re篡sera Jana H鷫bejka i scenarzysty Petra Jarchovskiego pupendo stanowi這 chleb powszedni 篡cia szkolnego za komuny. Dowiadczyli zar闚no roli ofiary, jak i kata...
Film charakteryzuje gorzko-komiczna groteskowa przesada. Dzi瘯i galerii najr騜niejszych typ闚 ludzkich Pupendo nawi頊uje do teraniejszoci. Bo chocia zmienia si kontekst czasowy, wewn皻rzne postawy i dylematy, tak samo jak konflikty pokole, s wieczne. Podstawowym budulcem filmu s sytuacje, kt鏎ych poezja, prawdziwo i humor wynikaj z doskona貫j pracy z aktorem charakteryzuj鉍ej wszystkie filmy H鷫bejka. Rol g逝choniemego Mateja re篡ser powierzy rzeczywicie nies造sz鉍emu Lukaowi Baborskiemu.
Akcja "Pupendo" toczy si w czasach, kt鏎e ja i Petr dobrze pami皻amy. Na pocz靖ku lat 80. czulimy si tak samo jak nastoletni bohaterowie naszego filmu. By造 to czasy ekstremalnie wstr皻ne, niesamowicie 瞠nuj鉍e i pe軟e beznadziei. 砰這 si z poczuciem, 瞠 komuna b璠zie trwa豉 wiecznie... W odr騜nieniu od Filmu "Pelki", "Pupendo" nie jest nostalgiczne, jego temat obraca si wok馧 strachu, hipokryzji, godnoci ludzkiej i granic, do kt鏎ych mo積a si posun寞. Oczywicie te wok馧 stosunk闚 rodzic闚 z dzie熤i. (Jan H鷫bejk, re篡ser)