Powr鏒 do

-> strona g堯wna

Przed deszczem

(Пред дождот, 1994, mk, 119 min.)


Re篡seria: Manczevski Milczo
Scenariusz: Manczevski Milczo
Muzyka: Anastasia
Zdj璚ia: Teran Manuel
Producent: Tozija Gorjan
Scenografia: Lamovski Saron, Muns David
Obsada: Josifovski Josif, Certlight Kathrin, Colin Gregor, Mitevska Labina, Ristevski Kiril, Serbedzija Rade

Film Przed deszczem opowiada o trzech powi頊anych ze sob historiach. Ich tytu造 to: S這wa, Osoby oraz Obrazy.
Akcja S堯w rozgrywa si w prastarym m瘰kim klasztorze, gdzie w Macedonii. M這dy mnich Cyryl, zwi頊any lubami milczenia, odnajduje w swojej celi na strychu m這d Albank Zamir, kt鏎a wygl鉅a jeszcze jak dziecko. Nie zna alba雟kiego, lecz mimo to rozumie, 瞠 dziecko szuka tu schronienia przed z貫m. Utajnia obecno dziewczyny w klasztorze nawet wtedy, kiedy uzbrojeni wieniacy poszukuj jej, aby os鉅zi za zab鎩stwo wsp馧ziomka. Przera穎ny jest gdy zaczynaj przeszukiwa klasztor i, szczerze szczliwy gdy jej nie znajduj. Starsi mnisi zauwa瘸j jednak jego milcz鉍y strach; w g喚bok noc wchodz do jego celi i odnajduj dziewczyn. Kar mnicha jest wygnanie z klasztoru. Pod ukryciem nocy, mijaj鉍 pijanych wiejskich stra積ik闚, Cyryl i Zamira opuszczaj bezpieczne, klasztorne mury. Ju za dnia przechodz鉍 kamienistym wzniesieniem Cyryl przepe軟iony trosk i mi這ci do dziewczyny obiecuje jej bezpiecze雟two gdzie z dala od wsi i g鏎. Zamira nie rozumie jego mowy, lecz rozumie jego mi這. Poca逝nek na jej policzku i r璚e okalaj鉍e jego cia這 w poszukiwaniu zbawienia s jedynym fizycznym kontaktem pomi璠zy nimi. Ale tutaj, zaraz obok nich s jej rodzice i mieszka鎍y wsi. Jej dziadek jako najstarszy w rodzie z surowoci sprowadza j na ziemi. Zamira pr鏏uje wyjani mu, 瞠 Cyryl jej pom鏬, 瞠 j wybawi i 瞠 j kocha. Nieub豉gany w swym postanowieniu dziadek wygania Cyryla. Chwiejnie odchodzi, jednak krzyk Zamiry zawraca go. Biegnie ku niemu i wtedy jej brat strzela. Przes鉅y nie pozwalaj na inne zako鎍zenie. Cyryl jest przy Zamirze, patrz鉍 na niego dziewczyna umiera.
Osoby, druga cz filmu Przed deszczem, ma miejsce w zupe軟ie odmiennym wiecie, dynamicznym, wsp馧czesnym, przemys這wym Londynie. W presti穎wej (znanej na ca造m wiecie) agencji fotograficznej pracuje laureat nagrody Pulitzera, Macedo鎍zyk Aleksander Kirkov, kt鏎y dawno wyjecha z ojczyzny. Dopiero, co wr鏂i z boniackiego pola bitwy, gdzie sfotografowa zab鎩stwo, czyn, kt鏎y wed逝g niego pope軟i wsp馧uczestnik tragicznego zdarzenia, Aleksander decyduje si wr鏂i do Macedonii. Miedzy nim i Ann m這d kobiet pracuj鉍 w tej samej agencji wydarza si nami皻na, mi這sna historia. Aleksander namawia j 瞠by wraz z nim wyjecha豉 do Macedonii. Kiedy Anna rozpatruje dylemat czy zostawi rzeczywisto w, kt鏎ej 篡je i wyjecha z Aleksandrem ku nieprzewidywalnej przysz這ci, w kafejce, w kt鏎ej rozmawia z m篹em wydarza si incydent tragiczny w skutkach. W porachunkach miedzy ba趾a雟kimi emigrantami gin ludzie mi璠zy ofiarami znajduje si jej m嘀.
Obrazy, trzecia cze filmu, maj miejsce w Macedonii. Aleksander wraca do domu, w rodzinne strony, szukaj鉍 schronienia w wynionym zaciszu swojego kraju nie myl鉍 nawet, 瞠 tutaj r闚nie toczy si inna, lecz nie mniej (bezofiarna) bezposztedna wojna. Podzia造 (lub Granice) w jego rodzinnego kraju s te same lecz stosunki miedzy ludzmi s drastycznie r騜ne. W kraju, gdzie 篡j dwa r騜ne narody o r騜nych wyznaniach, postawy s skrajnie spolaryzowane. Mi璠zy nimi panuje nieufno, iskr prawdopodobnego starcia wyczuwa si w powietrzu. Wsz璠zie wida uzbrojonych ludzi, strach opanowa ludzkie dusze. Rodzina Aleksandra przyjmuje go z radoci, ale i ze zdziwieniem. Jego rodzinny dom to ruina. Szczery w zamiarach i uczciwy wobec ludzi, Aleksander odwiedza przyjaci馧 w s零iedzkiej, alba雟kiej wiosce, chce zobaczy swoj kole瘸nk Han, do kt鏎ej w ch這pi璚ych latach 篡wi g喚bsze uczucie. Hana jest teraz wdow i matka dwojga dzieci syna i c鏎ki Zamiry. Nieoswojony jeszcze z ci篹k atmosfer panuj鉍 miedzy ludzmi Aleksander pr鏏uje uwolni Zamir, kt鏎a uwi瞛iona jest w bac闚ce i oskar穎na o zab鎩stwo jednego z pobratymc闚 Aleksandra. Bez strachu przed uzbrojonymi wieniakami wynosi dziewczyn z bac闚ki. Jego krewniak zdziwiony w豉sn niemoc wobec przewagi Aleksandra strzela do niego. Aleksander zaka鎍za 篡cie na polach, na kt鏎ych wyrasta i z r隕 ludzi, za kt鏎ymi t瘰kni.

Nagrody:
1994 MFF, Wenecja, Z這ty lew za najlepszy film
1994 MFF, Wenecja, FIPRESCI (Nagroda krytyk闚)
1994 MFF, Wenecja, UNICEF / Przed deszczem
1994 MFF, Wenecja, Nagroda m這dej publicznoci
1994 MFF, Wenecja, Pierwsza nagroda publicznoci
1994 MFF, Wenecja, Nagroda miasta Wenecji
1994 MFF, Wenecja, Z這te lwi靖ko, nagroda w這skich student闚
1994 MFF, Wenecja, Nagroda Mi璠zynarodowej katolickiej organizacji filmu
1994 MFF, Wenecja, Nagroda syndykatu Francesko Passinati dla najlepszego aktora Rade Serbedzija
1994 MFF, Wenecja, Nagroda Kodaka za najlepszy debiutancki film
1994 MFF, Toronto, Druga nagroda wed逝g g這sowania publicznoci
1994 MFF, San Paulo, Nagroda publicznoci za najlepszy film
1994 MFF, Porto Rico, Nagroda jury za najlepszy film
1994 MFF, Porto Rico, Nagroda publicznoci za najlepszy film
1994 MFF, Porto Rico, Najlepszy re篡ser
1994 MFF, Porto Rico, Najlepszy debiutancki film
1994 MFF, Sztokholm, Najlepszy debiutancki film
1995 MFF, Belgia, Z這ty Charcie
1995 MFF, Sanki Petersburg, Grand Prix
1995 MFF, W這chy, Najlepszy scenariusz
1995 Film Forum, Bratys豉wa, S這wacja, Najlepszy film
1995 MFF, W這chy, Nagroda UNESCO
1995 MFF, Warszawa, Polska, Nagroda publicznoci
1995 Austria, Nagroda katolickiej komisji filmowej
1995 Dawid di Donatello specjalna nagroda dla filmu obcoj瞛ycznego (W這chy)
1995 Szwedzki instytut filmowy, Z這ty owad za najlepszy film zagraniczny
1995 Nominacja do Oskara za najlepszy film zagraniczny
1995 Pa雟twowa nagroda 11 pazdziernik
1996 Independent Spirit (Niezale積y Duch), Najlepszy film zagraniczny