Powr鏒 do

-> strona g堯wna

Noc panny m這dej

(Noc nevesty, cs, 1967, 89 min.)


Re篡seria: Karel Kach瀡
Pomys: Jan Proch嫙ka
Scenariusz: Karel Kachy瀡, Jan Proch嫙ka
Zdj璚ia: Josef Ill璭
Muzyka: Jan Nov嫜
Obsada: Jana Brejchow, Mnislav Hofman, Gust嫛 Valach, Josef Kemr, Petr Svojtka, Josef Elsner, estm甏 凔nda, Jaroslav Mou鋘a, Josef Vetrovec

Historia rozgrywa si na tle przymusowej kolektywizacji wsi na pocz靖ku lat 50. Ze zlikwidowanego klasztoru wraca do rodzinnej wsi c鏎ka miejscowego gospodarza. Znajduje tylko pusty dom, wybite byd這 i martwego ojca, kt鏎y pope軟i samob鎩stwo z rozpaczy, 瞠 musi odda maj靖ek sp馧dzielni. Panna, jak wszyscy nazywaj tu by章 zakonnic, zaczyna pracowa przy winiach w chlewie. W 瘸dnym wypadku jednak nie zamierza zaakceptowa nowych porz鉅k闚, kt鏎e reprezentuje prezes sp馧dzielni Picin. W noc wigilijn Panna wdziewa ponownie habit zakonnicy i na saniach jedzie do kocio豉 na pasterk. Wtedy nastaje punkt kulminacyjny konfliktu.
Pal鉍y temat wyra穎ny zosta tutaj przez zderzenie dw鏂h fanatycznie pojmowanych ideologii. Po stronie Picina jest moc i si豉, po stronie Panny prawda. W wolnym tempie narasta dramatyzm sporu, kt鏎emu jako ch鏎 asystuj mieszka鎍y wsi, staj鉍y po stronie s豉bszego. Autorom nie chodzi這 o s鉅, ale o uchwycenie wewn皻rznych motyw闚 post瘼owania obydwu stron. Film pokazuje, 瞠 dogmatyzm w jakiejkolwiek formie nie mo瞠 da ludziom szczcia, poniewa abstrakcyjne imperatywy znacz dla wi璚ej ni 篡cie.
W obrazie tym na uwag zas逝guj r闚nie niew靖pliwie zalety natury formalnej, do kt鏎ych zaliczy mo積a przede wszystkim przekonywuj鉍e kreacje aktorskie i szerokoekranowe zdj璚ia, kt鏎ym krytyka odda豉 ho責, por闚nuj鉍 je do kolorowych i doceniaj鉍 w ten spos鏏 wyrafinowan umiej皻no operatora pracy z najbardziej delikatnymi odcieniami szaroci.